Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Zo loop je een marathon
Zo loop je een marathon

Marathons zijn vaak volzet omdat steeds meer mensen er een willen proberen te lopen. Hoe doe je dat, een marathon lopen en... hoe overleef je dat?

Meer dan een goed paar schoenen heb je eigenlijk niet nodig om een marathon te lopen. Probeer ze eerst goed uit en wees vooral niet te gierig. Goeie schoenen die de schokken deels opvangen zijn beter voor je voeten, knieën en rug. Loop ze minstens twee weken in.
Draag ook een t-shirt dat niet te los zit. Zo voorkom je schuren.

Lopen kan eenzaam en eentonig zijn. Muziek kan wonderen doen, maar ook lopen met vrienden. Mensen die hun grenzen niet willen verleggen zijn geen goed idee.
Buiten lopen is ideaal. Als het koud is, kies je beter voor een loopband omdat koude lucht een risico inhoudt voor je longen.
Wie niet genoeg gemotiveerd geraakt, kiest voor een loopclub. Je op voorhand inschrijven voor een marathon (of kortere afstand) kan ook motiveren.

Wat eet je het best? Zorg voor koolhydraten en proteïnen zodat je lichaam voldoende energie krijgt. Havermoutpap, zalm, kip met pasta of brood... Ze geven traag maar zeker energie af. Vermijden: pikant, zuur, vet en zuivel.

Het trainen voor een marathon kost een fit persoon (iemand die 20 minuten aan een stuk kan lopen) 12 weken de tijd, al hangt het af van persoon tot persoon. Loop in begin om de dag en bouw op naar 6 dagen per week. Wie aan een marathon begint moet in staat zijn 2,5u te lopen.

Tijdens je marathon is het aangeraden om de paar kilometer een paar slokken water te nemen. Niet te veel want dan gaat het zwaar op de maag liggen. Ga niet over je gemiddelde snelheid. Stop op het einde alleen als je echt krampen hebt, anders zal je niet meer kunnen herbeginnen. Voorkom de zogenaamde hongerklop door tijdens je prestatie koolhydraten bij te vullen. Wees ook mentaal sterk.

Na de inspanning is het normaal dat je ziek voelt. Eet iets met veel suiker en drink veel water. Later op de dag eet je best veel proteïnen. Neem tot slot een heet bad om de spieren te ontspannen en loop de dag erna niet.



Reacties
 
Plaats reactie