Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Zo kom je heelhuids de wintersportvakantie door
Zo kom je heelhuids de wintersportvakantie door

Met de krokusvakantie voor de deur moet voor de meesten de wintersportvakantie nog beginnen. En daar gaan jammer genoeg ook soms de nodige ongevallen mee gepaard. Maar als je de nodige voorzorgen in acht neemt, kun je de meeste blessures vermijden.  Met onze tips kom je blessurevrij en wel weer thuis.

Train je lichaam voor vertrek

Skiën en snowboarden zijn best wel intensieve sporten. Vaak doe je ze bovendien maar één keer per jaar en dat gedurende een korte periode. Als je de rest van het jaar je vrije tijd dan ook vooral in de fauteuil doorbrengt, zal je lichaam onvoldoende voorbereid zijn om deze zware fysieke inspanning aan te kunnen.  Bouw dus reeds voor vertrek een goede conditie op. Ga eventueel trainen op een indoorpiste of doe oefeningen die de beenspieren versterken.

Warm je spieren op

Net zoals voor elke sport warm je je eerst op vooraleer je begint. Dus voor je met razende snelheid de skipiste naar beneden zoeft, warm je je lichaam eerst best op. Spieren die niet opgewarmd zijn, zijn gevoeliger voor kwetsuren.

Zorg voor degelijk materiaal

Koop je ski-uitrusting in een speciaalzaak en laat je adviseren. Leen zeker geen oud materiaal van vrienden, als je zelf niet over de nodige ski-uitrusting beschikt, huur je het materiaal beter ter plaatse. Zorg dat de skibotten goed passen en dat de skibindingen goed zijn afgesteld.

Draag ook een beschermingshelm. Je hebt er tegenwoordig die erg trendy en hip zijn. Ga je skiën, investeer dan in kniebeschermers, ga je snowboarden dan zijn pols- en rugbeschermers zeker geen overbodige luxe.

Overschat jezelf niet

Meteen de zwarte piste op na de eerste skiles is vragen om ongelukken. Doe dus niks wat je (nog) niet kan. Werk ook aan je valtechniek. Als je weinig snelheid hebt, kun je je beter laten glijden tijdens valpartijen.

Bescherm jezelf tegen de koude

We kunnen ons veel beter aanpassen aan de warmte dan aan de koude. Wie zich niet goed tegen de koude beschermt, zal dat merken aan zijn fysieke prestaties. De spieren en gewrichten zijn dan minder soepel. Haal het thermisch ondergoed dus maar boven.

Reacties
 
Plaats reactie