Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Week van het hart
Week van het hart

Deze week is het naar jaarlijkse gewoonte weer week van het hart. De 32ste editie alweer. In het kader daarvan geeft 123feelfree je alvast een aantal hartvriendelijke tips mee met een garantie op een langer leven.

Gezond eten en voldoende beweging maakt een wereld van verschil voor je hart. Maar hoe doe je dat nu concreet.

Om te beginnen, is het belangrijk dat je je voeding eens onder de loep neemt. Vervang ongezonde vetten door plantaardige vetten, zet voldoende groenten, fruit, peulvruchten, vette vis en volkorengranen op het menu zet. Probeer rood vlees zo veel mogelijk te mijden en hou ook je inname beperkt tot een 100 g per dag. Goede voedingsgewoontes zorgen ervoor dat je gewicht en figuur op peil houdt, maar ook dat je geen al te hoge cholesterol krijgt en dat je bloedruk en bloedsuiker op peil blijft. Allemaal factoren die invloed hebben op je hart en vaten.

Ook voldoende bewegen helpt je hart in goede gezondheid te houden. Je hoeft daarvoor niet meteen een duur fitnessabonnement aan te schaffen. Wandelen, fietsen en zwemmen zijn duursporten die ideaal zijn voor de conditie van je hart. Idealiter doe je elke dag een halfuurtje aan een duursport.

Stop met roken. Niet alleen voor de gezondheid van je hart. Roken veroorzaakt nog tal van andere (levensbedreigende) aandoeningen.

Wees zuinig met zout. Recentelijk onderzoek heeft uitgewezen dat mensen met een gezond hart zout niet al te fel hoeven te beperken. Heb je echter wel klachten dan is het voor jou des te belangrijk om een zoutarm dieet te volgen.

Reacties
 
Plaats reactie