Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Eet je slim
Eet je slim

Het is niet altijd even eerlijk, maar intelligente mensen worden door iedereen bewonderd en krijgen meer aanzien. Wil je je eigen intelligentie een boost geven, lees dan zeker volgende 8 tips die de hersenen voorzien van energie en goede stoffen, zodat de hersenen getraind worden.

Tip 1: Snoep, maar met mate. Het klinkt tegenstrijdig met alles wat we tot hiertoe gehoord hebben van zowel onze dokter als onze tandarts. Maar het klopt wel dat onze hersenen erg goed functioneren als we suikers innemen. Suiker zorgt er namelijk voor dat de activiteit in de hippocampus verhoogt wordt. En laat dat nu net het gebied zijn dat ervoor zorgt dat we nieuwe informatie kunnen opslaan. Wel opgelet: een teveel aan suiker is ook niet goed.

Tip 2: Verbrand je vetten. Bij vetverbranding ontstaan er afbraakproducten die ervoor zorgen dat we dingen langer kunnen herinneren. Ban dus zeker nooit alle vetten uit je voedingspatroon. We hebben dagelijks onze portie vet nodig. Beperk dit echter tot een 4-tal koffielepels per dag en kies steeds voor onverzadigde vetten.

Tip 3: Eet groenten: groenten zijn de basis van een gezonde voeding en dus belangrijk voor een gezonde geest en een gezond lichaam. Als je 3 porties groenten per dag eet, dan verlaagt de kans op geheugenproblemen.

Tip 4: Vis op je bord: onderzoeken tonen aan dat je hersenen goed blijven functioneren als je wekelijks 2 keer vis eet, waarvan 1 keer vette vis. In vette vis zit namelijk omega 3. Deze stof zorgt ervoor dat de zenuwen beter met elkaar in contact staan in de hersenen. Kortom: een betere communicatie in je hersenpan.

Tip 5: Drink groene thee: groene thee is een bron van antioxidanten en zorgt bovendien voor een slanke lijn.

Tip 6: Koffie: van thee naar koffie. Ze zeggen dat koffie dikwijls slecht is, maar op lange termijn vertraagt deze lekkernij de achteruitgang van onze hersenen. Koffie zorgt dat er een bepaalde stof versterkt wordt die belangrijk is bij het opslaan van informatie in het lange termijngeheugen. In ruil voor een beetje slapeloosheid, heb je dus later minder geheugenproblemen.

Tip 7: Krachtig fruit: In bepaalde fruitsoorten zitten erg veel antioxidanten. En deze stoffen zijn erg goed voor ons lichaam. Ze beschermen onze hersenen tegen afbraak en ze zorgen dat ons brein zich kan herstellen. Voorbeelden van krachtig fruit zijn: bosbessen, rood fruit, kiwi, sinaasappels, druiven en appels.

Tip 8: Water als nummer 1: water is een belangrijke bron van vocht. We kunnen langer zonder eten dan zonder water. En bovendien blijkt dat mensen die water drinken, sneller reageren dan mensen die niets drinken. Men denkt dat dit komt, omdat water ons bloed verdunt. Omdat het dunner is, kan het sneller naar onze hersenen en krijgen we dus sneller suiker en zuurstof naar ons brein.

Reacties
Kathleen De Keyser
Kathleen De Keyser

Ik vind het bijzonder boeiend hier zoveel interessante tips te lezen.waarvoor dank !

 
Plaats reactie