Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Vijf tips voor jouw ideale loopworkout!
Vijf tips voor jouw ideale loopworkout!

Of je nu een doorgewinterde loper of een groentje bent: loopworkouts kunnen een ware uitputtingsslag zijn, zowel fysiek als mentaal. Met onze vijf tips haal je meer uit je workout!

1. Vul je reserves aan

Proteïnen, gezonde vetten en koolhydraten geven je de nodige energie. Een proteïnerijke maaltijd kan je best een tijdje voor je workout consumeren. Kies bijvoorbeeld voor een heerlijke kiwismoothie. Gegarandeerd dat je workout een vliegende start neemt! En koolhydraten doen wonderen om de energiereserves van je spieren weer aan te vullen na je workout. Ga bijvoorbeeld voor een rijke bouillon met pasta en kip. Zweet je veel? Drink dan voldoende water tijdens en na het sporten.

2. Schaaf je techniek bij

Met de juiste looptechniek kan je heel wat blessures voorkomen. Focus niet op snelheid! Naarmate je langer loopt, zal je vanzelf sneller gaan lopen. Doe het in het begin vooral op het gemak en leg je toe op een goede loophouding. Leun een beetje naar voren, laat je schouders zakken en ontspan ze, buig je armen en beweeg ze rustig op de maat van de looppas, hou je hoofd recht en je ogen gericht op de horizon.

3. Let op je ademhaling

Hoe meer je sport, hoe meer je jouw ademhalingsspieren traint. Zo zal je lichaam efficiënter zuurstof verbruiken. En dat is van belang voor een stabiele hartslag. Adem diep in en uit en probeer een bepaald ritme aan te houden. Neem bijvoorbeeld 2 stappen per ademhaling. Maak optimaal gebruik van je middenrif en buikspieren.

4. Neem korte passen

Als je te grote passen neemt, zal je sneller vermoeid zijn. Neem korte en bijgevolg iets snellere passen, zo verspil je minder energie en kan je het langer uithouden: een win-winsituatie. Met dit in gedachte: ontwikkel een eigen loopstijl die comfortabel en natuurlijk aanvoelt.

5. Stel een soundtrack samen

Lopen in het bos met het gefluit van de vogeltjes en het zachte geritsel van bladeren op de achtergrond, wat is er meer rustgevend? Toch kan een muziekje ook wonderen doen. Wanneer je het even wat moeilijker krijgt, kan een upbeat nummertje net datgene zijn wat je nodig hebt. Dus maak een toffe playlist en geniet!

Reacties
 
Plaats reactie