Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Vermijd extra kilo’s na het sporten
Vermijd extra kilo’s na het sporten

In tegenstelling tot wat velen denken, zorgt sporten er niet voor dat je meer honger hebt. Het doet net je appetijt afnemen. De oorzaak is dat we onze porties niet aanpassen.

Verschillende studies wijzen uit dat sporten het hongergevoel onderdrukt. Zo was een groep proefpersonen die 12 weken aerobics deed, meer verzadigd dan zij die dat niet deden. Uit een andere studie bleek dat vrouwen die net voor het ontbijt ongeveer 45 minuten op de loopband wandelden minder honger hadden dan op dagen dat ze dit niet deden.

Toch verliest niet elke sporter vlot kilo’s. “De reden hiervoor is dat er een slechte relatie is tussen de honger die je voelt en de hoeveelheid die je eet”, vertelt Barry Braun van Universiteit van Massachusetts.

Dus je hebt met andere woorden wel minder honger, maar je past je eetgewoontes hier niet aan aan. Je vindt namelijk dat je energie nodig hebt of hebt schrik dat je honger zal krijgen.

Dit kan je vermijden door jezelf niet te belonen met eten na een workout en door bijvoorbeeld een eetdagboek bij te houden. Zo zal je automatisch minder beginnen eten. En onthoud: het is belangrijk om voldoende te eten, maar niet om de calorieën die je net hebt weg gesport er terug bij te nemen.

Reacties
 
Plaats reactie