Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Tussendoortjes? 7 tips!
Tussendoortjes? 7 tips!

Naar een tussendoortje grijpen? We kennen het allemaal. Toch is het beter ze te vermijden. Natuurlijk mag het af en toe, maar meestal zijn tussendoortjes vet en zoet... Enkele tips om het goed te doen:

Concentreer je op wat je eet tijdens een maaltijd. Neem er je tijd voor. Achter je computer eten is bijvoorbeeld geen goed idee. Als je je concentreert op wat je eet, bevorder je het gevoel van verzadiging en zal je minder snel naar tussendoortjes grijpen.

Eet rustig en langzaam. Ook kauwen is goed voor het gevoel van verzadiging. Je kan hier bijvoorbeeld op letten als je eten klaarmaakt: kies ingrediënten waar je lang op moet kauwen. Doorslikken zonder moeite is a no go!

Suiker? Probeer het zo veel mogelijk te vermijden. Zowel echte suiker als zoetstof geven je de behoefte aan alles wat zoet of gesuikerd is. Bewaar snoep en zoete desserten voor speciale gelegenheden. Er zijn andere tussendoortjes genoeg.

Vermeer je portie groenten tijdens de maaltijd. Ze zijn rijk aan water, vezels en bevorderen het gevoel van verzadiging. Je zal minder zin hebben om tussendoor te eten.

Door regelmatig water te drinken, neem je het hongergevoel weg. Probeer frisdrank, zelfs light, te vermijden. Ze geven je de indruk dat je zoet of suiker nodig hebt.

Denk even na over de momenten waarop je meestal een tussendoortje neemt. Probeer op die momenten een "vervanger" klaar te hebben. Bijvoorbeeld rauwe groenten, soep of natuurlijke yoghurt. Als je zulke tussendoortjes klaar hebt liggen, grijp je minder naar de zoete varianten.

Splits tenslotte je maaltijden mooi op. Eet in totaal drie maaltijden per dag, en één tussendoortje. In de voor- of namiddag, dat kies je zelf.

Reacties
 
Plaats reactie