Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Train je geheugen
Train je geheugen

Net zoals je lichaam, takelt ook je hersenpan met de jaren beetje bij beetje af. Je geheugen en concentratievermogen trainen, houdt je geest echter bij de pinken. Wij geven je alvast vijf slimme tips!

1.  Beweeg! Lichaamsbeweging stimuleert de bloedsomloop naar en van je hersenen. Het maakt je hoofd leeg, ontspant. Uit onderzoek blijkt bovendien dat sporters zich beter concentreren en een klaardere kijk hebben op plannen of strategieën.

2. Slaap! Vermoeidheid en vergetelheid gaan hand in hand, want bij een slaaptekort krijgt vooral je kortetermijngeheugen het zwaar te verduren. Denkprocessen verlopen immers trager en laten daardoor steken vallen. Respecteer dus je nodige uurtjes slaap.

3. Eet vis! In vette vis (zoals zalm, haring, makreel en sardientjes) zitten onverzadigde vetzuren, die je geheugen stimuleren. Zet deze gezonde hap dus minstens twee keer op het menu. Niet zo’n fan van vis? Dan is lijnzaad een even verstandige optie!

4. Ruim op! Chaos en stress brengen je hoofd op hol. Breng daarom (meer) structuur in je leven en werk. Ruim je huis en bureau op, leg todo-lijstjes aan en adem diep in… en uit. Mediteer. Sta een keertje stil bij je dagelijkse beslommeringen. Zo merk je meteen waar en wanneer het eenvoudiger kan.

5. Leer… levenslang. Je geheugen écht trainen, doe je door het blijvend uit te dagen. Kruip terug achter de schoolbanken en schrijf je in voor een cursus Chinees, Excel voor beginners / gevorderden, ... of vul elke dag een denkspel in.

Reacties
 
Plaats reactie