Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Terug naar school? Pas je slaapritme aan!
Terug naar school? Pas je slaapritme aan!

Voor het eerst in twee maanden tijd is het ’s ochtends weer drummen in de badkamer. Het schooljaar is opnieuw losgebarsten en de kinderen staan massaal op om gewapend met hun boekentas de speelplaats aan te vallen. Op tijd opstaan betekent ook op tijd gaan slapen, want een goede nachtrust is de beste basis voor een productieve schooldag!

‘De uren voor middernacht tellen dubbel mee in je slaaptijd’ is een gouden wijsheid van onze ouders en grootouders. Hou dat in gedachte als je je kinderen te slapen legt. Zij hebben tussen negen en twaalf uur slaap nodig. Volwassenen daarentegen rond de acht uren. Je kinderen ongeveer een week voor de schoolstart terug op het vroege wekuur brengen, doet wonderen.

Bovendien zou het kinderbed in principe niet langer mogen dienen als speelplein. Kinderen hebben tonnen energie te over en het is de taak van de volwassenen om die ’s avonds naar beneden te halen en het kind voor te bereiden op de slaap. Met het voorlezen van een kort verhaal, bijvoorbeeld.

Slapen in de slaapkamer

Wat voor kinderen geld, is ook van kracht voor volwassenen. Namelijk: een bed dient om in te slapen en niets anders. Niet om in te eten en niet om in TV te kijken. Want als je ’s avonds je bed ziet, mogen de hersenen enkel denken aan ‘slapen’. Laat diezelfde hersenen al minstens een half uur voor het slapengaan ‘met rust’. Zoniet blijven ze gewoon doordraaien op je hoofdkussen en doe je geen oog dicht.

Efficiënt slapen

Slaap je niet graag met open raam? Zorg er dan wel voor de je je slaapkamer zuivert van ‘oude lucht’. Open het raam een kwartier lang. De meest ideale slaapkamertemperatuur die je lichaam helpt zijn meest geschikte inwendige slaaptemperatuur te bereiken varieert tussen 18 en 22 graden Celsius. Als je je zelf goed instopt, mag je hoofd gerust superfris liggen. Voor volwassenen telt meer de kwaliteit van de slaap dan de eigenlijke slaaptijd. Wees niet bang om ook in het weekend de wekker te zetten. Want lang uitgesmeerde nachten zorgen voor een te lichte en te oppervlakkige slaap.

Reacties
 
Plaats reactie