Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

3 supergoede ‘superfoods’ in januari
3 supergoede ‘superfoods’ in januari

In de eerste maand van het jaar nemen velen zich voor om gezonder te eten, ook al is dat best een vaag voornemen. Concretere doelen stellen werkt pakken beter. Wat dacht je er bijvoorbeeld van om elke week minstens één superfood* te eten, boordevol vitamines en mineralen?

1. Spruitjes zijn echte vitaminebommetjes, aangezien ze boordevol vezels en vitamines zitten, zoals vitamine A en C. Daarenboven zijn de onpopulaire kooltjes rijk aan ijzer, net zoals hun broertjes en zusjes trouwens: broccoli en andere koolsoorten. Hierdoor versterken ze je weerstand en zouden ze de ontwikkeling van bepaalde kankers tegen gaan.

Recepttip: heerlijk in puree met een hespengebraadje ‘on the side’.

2. Pastinaak is voor sommigen een vergeten groente, al wint de witte wortel toch steeds meer bekendheid. Hij is evenzeer rijk aan vitamine C, ijzer en kalium. Daarenboven heeft pastinaak een unieke smaak, die goed bij vis en stoofpotjes past: zoet en nootachtig.

Recepttip: al eens een carpaccio van pastinaak geprobeerd? Echt iets voor veggies!

3. In de winter eet je best genoeg citrusvruchten, omdat zij je weerstand instant een boost geven. Naast mandarijntjes en clementines blijft de pompelmoes een gezonde voorjaarstopper. Wit, roze of rood? Soms bitter, zoet of fris? Steeds superlief voor je cholesterol en gewicht, want de vrucht zou beide in de hand houden.

Recepttip: lekker verfrissend in een salade met haring… of gewoon als sapje. Vers geperst, natuurlijk!

*Een ‘superfood’ is een natuurlijk ingrediënt of product dat van de vitamines en/of mineralen barst en daardoor ontzettend gezond is. De positieve nevenwerkingen komen extra tot hun recht als je enkel supergoede superfoods van het seizoen eet.

Reacties
 
Plaats reactie