Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Superfood om de winter door te komen
Superfood om de winter door te komen

Het winterweer heeft nu wel officieel zijn intrede gedaan. Wind, regen en sneeuw, je werd er wellicht al mee geconfronteerd. Maar moet je anders of meer eten om je te behoeden voor de kou? Nee, evenwichtig en gevarieerd eten blijft de boodschap.

Doorgaans beweeg je minder in de winter, meer eten heeft dus helemaal geen zin. Voor wat de inname van vitaminen en mineralen betreft, geldt dat je hier in de winter evenveel behoefte aan hebt als in de zomer. Vitamine C, ijzer en zink hebben het hele jaar door een gunstige invloed op het afweersysteem. Het is zeker verstandig om in de winter hun dagelijkse hoeveelheid op peil te houden.

Vitamine C

De natuur zit bijzonder knap in elkaar want heel wat winterfruit en -groenten zitten boordevol vitamine C. Goede voorbeelden zijn citrusvruchten, kiwi’s en kolen. Wat dacht je van een havermout smoothie met sinaasappel als ontbijt? Of hou het lekker winters met een stoemp van wintergroenten en spekreepjes.

IJzer

IJzer vind je vooral terug in vlees en vis. Rundsvlees bevat trouwens meer ijzer dan varkensvlees en kip. En ook peulvruchten zijn enorm rijk aan ijzer. Een stoofpotje met kabeljauw en kikkererwten is het ideale gerechtje om je reserves aan ijzer bij te vullen.

Zink

Vlees, vis, schaaldieren, granen en linzen, het zijn maar enkele voedingsproducten boordevol zink. Pimp je salade met zinkrijke pompoen- of zonnebloempitten. Ook quinoa is een bron van zink, dus maak eens een lekkere salade van quinoa met venkel en granaatappel!

Reacties
 
Plaats reactie