Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Sport je nu best ‘s morgens of ‘s avonds?
Sport je nu best ‘s morgens of ‘s avonds?

’s Morgens of ’s avonds sporten, wat is het beste? Al jaren wordt hierover gediscussieerd. Toch blijkt vaak dat beide voordelen hebben. We lijsten ze even voor je op.

Voordelen van ’s morgens te sporten

1. Het zorgt voor meer consistentie: meestal is het makkelijker sporten vol te houden als je het ’s morgens doet. ’s Avonds heb je vaak al van alles gepland of misschien moet je wel langer blijven op het werk of sta je zo lang in de file dat je er achteraf geen zin meer in hebt. Het resultaat is dat je de neiging hebt om je geplande bewegingsactiviteit uit te stellen.

2. Je vermijdt menigten: tussen vijf en acht uur ’s avonds zit er het meeste volk in fitnesscentra, waardoor je soms moet wachten om je favoriete toestel te gebruiken. ’s Morgens is dit veel minder het geval en diegene die dan gaan fitnessen, doen dat veel gerichter. Ze zullen dus minder blijven plakken om een babbeltje te slaan.

3. Het doet je gezonder ontbijten: als je je dag start met beweging, dan wordt dit meestal een gezonde dag. Vaak ben je daarna immers geneigd veel gezonder te eten, zowel als ontbijt als gedurende de rest van de dag.

4. Je past je slaappatroon aan: doordat je weet dat je ’s morgens vroeg uit de veren moet om te sporten, ga je ’s avonds vroeger in je bed kruipen. Dit zorgt ervoor dat je voldoende slaapt, wat overgewicht tegen gaat. Te weinig slaap resulteert in een hoger gehalte van het hormoon ghreline. Dat hormoon zorgt dat je meer honger hebt.

Voordelen van ‘s avonds te sporten

1. Je hebt meer kracht: als je ’s morgens nog een paar keer op de snoozeknop van je wekker drukt, zal je slaperig aan je work-out begin. Omdat je dan vaak minder geconcentreerd bent, verhoog je de kans op een blessure. Bovendien heb je ’s avonds al gegeten gedurende de dag, wat je meer kracht bezorgt voor die zware trainingssessie.

2. Het verlost je van stress: uit onderzoek blijkt dat stress vaak leidt tot gewichtstoename. ’s Avonds sporten kan een uitlaatklep zijn, waardoor je achteraf minder last hebt van stress.

3. Je vindt makkelijker iemand waarop je kan rekenen: als je niet graag alleen sport is het makkelijker om iemand te vinden om ’s avonds mee te gaan sporten, dan iemand die ’s morgensvroeg met je op pad wil.

4. Je hebt meer opties: in de fitnesszaal heb je ’s avonds een grotere keuze aan groepslessen waaraan je kan deelnemen. Ideaal als je wel wat van afwisseling houdt. Bovendien kunnen je medefitnessers ervoor zorgen dat je het beste uit jezelf haalt.

Reacties
 
Plaats reactie