Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Smuk je slaatjes op
Smuk je slaatjes op

Zet je tijdens de middag ook graag een slaatje op het menu om zo je portie vitaminen en mineralen binnen te hebben? Je hebt je een goede gewoonte eigen gemaakt. Maar wil je wel eens iets anders dan sla, komkommer en tomaatjes? Met volgende ingrediënten smuk je je slaatjes op waardoor ze niet alleen een pittige smaak krijgen maar waar je bovendien nog heel wat gezondheidsvoordelen uithaalt:

Preischeuten:

Scheutjes bestaan uit zaadjes die voldoende vocht en licht gekregen hebben. Omdat deze kleine plantjes in wording nog in volle ontwikkeling zijn, hebben ze extra veel energie en smaakeigenschappen. Preischeuten in het bijzonder kunnen je heel wat gezondheidsvoordelen bieden. Ze bevatten 7 keer zoveel vitamine C als een sinaasappel, 4 keer meer vitamine A dan tomaten en ze zijn rijk aan foliumzuur. Bovendien hebben ze een lekker pittige smaak en geven ze een extra dimensie aan je slaatje.

Heb je zelf een recept van een lekker slaatje, laad je recept op en deel het met andere 123’ers.

Waterkers:

Waterkers is een belangrijke bron van vitamine C, B, K, E, ijzer, calcium en zink. Waterkers bezit hoge gehaltes glucosinolaat wat zorgt voor de typische pikante smaak en wat bovendien de kans op kanker zou verminderen.

In de jaren 90, werd in een voedingsstudie de relatie tussen het gebruik van waterkers en roken bekeken werd. Hieruit bleek dat rokers die bij elke maaltijd 30 gram waterkers aten, beschermd waren tegen een belangrijk carcinogeen in tabak aanwezig en dat een rol speelt bij het ontstaan van longkanker.

Probeer eens: salade met vijgen, parmaham & gorgonzola

Rucola:

Het is pas sinds de jaren 90 dat rucola zijn naam kreeg als lekkere smaakmaker in salades. Rucola of ook beter bekend als raketsla heeft een pittige, nootachtige smaak en past goed bij mozzarella en rauwe ham. Je kan het ook perfect mengen onder andere slasoorten. Het heeft een hoog vitamine C-gehalte en werkt vochtafdrijvend en maagversterkend.

Probeer eens: carpaccio van charentais met gerookte makreelfilet & rucola

Noten:

Afhankelijk van je slaatje kan je het opsmukken door walnoten, hazelnoten, ongezouten pindanoten, geroosterde cashewnoten toe te voegen. Aan jouw de keuze. Ze leveren je wel wat extra energie op maar ze zijn het zeker waard. Ze bevatten goede vetten, zijn een bron van eiwit en bevatten heel wat vitamines.

Probeer eens: gekookte asperges met gandaham en walnoten

Reacties
 
Plaats reactie