Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Sluit je sportsessie in schoonheid af!
Sluit je sportsessie in schoonheid af!

Wat doe jij na het sporten? Uitgeput neerploffen in de zetel? Tijdens een stevige workout gaat je hartslag de hoogte in. Onmiddellijk alle activiteit stoppen en uitrusten, is geen goed idee. Je kan er zelfs duizelig van worden. Net zoals je voor het sporten best opwarmt, koel je na het sporten best even af, om je hartslag zachtjes aan te laten dalen.

De ideale cool down

1. Stretchen

Stretchen houdt je spieren flexibel, ontspant ze en stimuleert de bloeddoorstroming.

Gulden regel: duw niet te hard door, want zo doe je meer kwaad dan goed.

2. Bijtanken

Sporten is zweten! Drink nadien voldoende water, zo ben je weer voldoende gehydrateerd. Van koffie of alcohol blijf je best even af. Zij onttrekken net meer vocht uit je lichaam.

Vul je hoeveelheid koolhydraten aan. Langdurige of intense inspanningen vergen veel van je. Van een heerlijke havermout smoothie krijg je weer tonnen energie! Zin in iets hartigs? Kies dan voor volkorenpasta met pesto van walnoten of quinoasalade.

3. Opfrissen

Trek zo snel mogelijk je bezwete kleren uit, neem een lauwe douche en trek schone kleren aan. Huidirritaties kan je maar beter voorkomen.

4. Rusten

Sport je ’s avonds? Kruip dan op tijd onder de lakens. Je spieren hebben rust verdiend. Als je ’s morgens sport, doe je het nadien best even rustig aan.

Wat niet te doen?

Jezelf belonen met chocolade, snoep of vetrijke voeding is geen goed idee! Je energie-inname is dan te hoog, zelfs als je veel gesport hebt. Bovendien wil je de goede lijn toch doortrekken?

Wat doe jij na een workout?

Reacties
 
Plaats reactie