Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Slaap je slank!
Slaap je slank!

Een aanleg voor overgewicht is aangeboren en van te weinig slapen, word je dikker. Twee clichés die al door meerdere wetenschappelijke onderzoeken werden bevestigd. Toch is er ook een ander verband tussen beiden waaruit blijkt dan je je in sommige gevallen toch slanker kan slapen …

Hou je slaappatroon in de gaten

Je genen spelen altijd een rol, daar kan je niet aan ontsnappen. Een studie heeft nu de genetische component van overgewicht onderzocht aan de hand van slaappatronen. 604 identieke en 484 niet-identieke tweelingen werden gevraagd hun gewicht, lengte en slaaptijd bij te houden. Hun genetische aanleg kon dus duidelijk worden vergeleken.

Lange slapers = schone slapers

Hierin werd een onderscheid gemaakt tussen kort slapen (minder dan zeven uur), gemiddeld slapen (zeven tot acht uur) en lang slapen (negen uur of meer). Uit het onderzoek bleek dat zij die lang slapen, magerder waren en bleven dan zij die minder lang in hun bedje liggen.

Een verklaring hiervoor is dat wanneer je lang slaapt, dit je genetische aanleg gedeeltelijk tegenwerkt. Het gewicht van wie minder dan zeven uur slaapt, wordt voor ongeveer 70 procent beïnvloed door zijn genen. Bij zeven tot acht uur is dit 60 procent en bij lange slapers slechts 34 procent. Een mooi excuus, niet?

Reacties
 
Plaats reactie