Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Signalen van slaaptekort
Signalen van slaaptekort

De gemiddelde mensen heeft zeven tot negen uur slaap per nacht nodig. Toch komen vele werknemers hier niet aan. Met alle gevolgen van dien, want slaaptekort kan leiden tot hartproblemen en obesitas. Het is dus belangrijk om te luisteren naar de signalen van ons lichaam. De klassieke signalen zoals een hele dag lopen geeuwen, trager werken … kennen we wel, maar je lichaam kan je ook minder voor de hand liggende signalen geven. We sommen er enkele op …

1. Je bent vraatzuchtig: als je heel de dag door honger hebt en dit niet te wijten is aan het overslaan van je ontbijt, dan kan slaaptekort hiervan de oorzaak zijn. Zo bleek dat te weinig slaap zorgt voor een hogere gehalte van het hormoon ghreline in je lichaam. Dit hormoon wekt de eetlust op en doet je meer zin krijgen in calorierijke snacks. Hierin zit ook de mogelijke verklaring waarom slaaptekort tot obesitas leidt.

2. Je bent emotioneel: je huilt bij het minste en voelt je meer emotioneel dan anders. Uit onderzoek blijkt dat  je brein door slaapdeprivatie het moeilijker heeft om emotionele ervaringen in context te plaatsen.

3. Je bent vergeetachtig: wanneer we snel dingen vergeten, wijten we dat vaak aan leeftijd of stress, maar ook hierbij kan gebrek aan slaap de ware oorzaak zijn. Te weinig slaap werd al meermaals gelinkt aan cognitieve problemen zoals moeilijker kunnen focussen, verwardheid, minder alert zijn, concentratieproblemen en vergeetachtigheid … Dus de volgende keer als je niet meer weet waar je je sleutels gelegd hebt, denk dan eens na of je de nacht voordien wel voldoende geslapen hebt.

4. Je raakt maar niet verlost van die vervelende verkoudheid: als je constant verkouden bent of maar niet verlost raakt van die ene verkoudheid, dan wordt het eens tijd om je slaapschema te herbekijken. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen die minder dan zeven uur per nacht slapen, drie keer meer kans maken om verkouden te worden dan mensen die minstens acht uur per nacht slapen.

5. Je bent onhandiger: je stoot je wekker van je nachtkastje, morst melk terwijl je ontbijt voorbereidt, je botst met je voet tegen de deur. Ineens voel je je superonhandig. Mensen die zich slaperig blijken problemen te ondervinden met hun motorische vaardigheden. Op tijd in je bed kruipen is dus ook hier de boodschap.

6. Je hebt geen zin in seks: je partner en jij hebben steeds minder seks. Onderzoek wijst uit dat vrouwen en mannen die te weinig slapen, een lager libido hebben. Genoeg slapen kan dit probleem snel van de baan helpen.

Reacties
 
Plaats reactie