Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Pilates: wat en waarom
Pilates: wat en waarom

Pilates is een techniek die bengelt tussen yoga en turnen, gebaseerd op acht basisprincipes.

De Pilatesmethode vertrekt van 8 basisprincipes: concentratie, controle, zwaartekracht, ademhaling, vloeiende bewegingen, precisie, opeenvolging en isolement.
De houding is het belangrijkste element om aan het lichaamsevenwicht te werken. Dat is gecentreerd in de buik, het bekken en de billen. De bewegingen zelf doen dan weer de ademhaling werken.
De Pilatesmethode is dus een combinatie van oefeningen waarbij houdingen, bewegingen en ademhaling te pas komen. Ze is gedeeltelijk ontleend aan de yoga en aan het turnen en stimuleert ook een bepaalde levenswijze.

Pilates wordt op de grond beoefend, gedeeltelijk met speciale hulpmiddelen zoals ballen, veren, elastieken,... Die veroorzaken een verlies van evenwicht, waardoor diverse types van stabiliserende spieren aan het werken worden gezet. Maar Pilates leidt nooit tot bruuske bewegingen. Het is een zachte methode die vooral uithoudingsvermogen kweekt.
Pilates versterkt de spieren, het maakt het lichaam soepeler en verbetert ook de coördinatie en de grip.

De positieve effecten van pilates zijn:

    • Correctie en verbetering van de lichaamshouding door versterking van de buikspieren, de bilspieren, de bekkenspieren en de rugspieren.

 

    • Preventie van letsels als gevolg van een verkeerde lichaamshouding.

 

    • Versoepeling van het lichaam.

 

    • Verhelpen van gespannen of verkrampte spieren.

 

    • Leren omgaan met stress door een ademhalingstechniek die energie geeft en een algemeen goed gevoel veroorzaakt.

 

    • Verbetering van de coördinatie van het lichaam.

 

  • Bewuster worden van het eigen lichaam en efficiënter leren bewegen.

Het proberen waard, toch?

Reacties
 
Plaats reactie