Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Opgepast met crashdiëten
Opgepast met crashdiëten

Jezelf uithongeren om nog snel 5 kg te verliezen zodat je zonder gêne het bikiniseizoen tegemoet kan of zodat je terug in dat leuke kleedje of die coole jeans past? We hebben ons er allemaal al eens aan gewaagd. Helaas, komen de kilo’s - eens je terug je oude eetgewoontes oppikt - er weer dubbel en dik bij, alle moeite tevergeefs.

Logisch eigenlijk! Dagelijks heeft een man gemiddeld 2500 en een vrouw 2000 kilocalorieën nodig om normaal te functioneren. Wanneer je hierin zwaar gaat schrappen – we spreken van een crashdieet wanneer je dagelijks slechts 1500 kilocalorieën inneemt – breng je je lichaam in staat van ondervoeding waardoor het in ‘spaarstand’ komt te staan. Het zal reserves aanleggen waardoor je, eens de oude eetgewoontes terug aangenomen, je verloren kilo’s en meer in een mum van tijd terug bij bent. Je bereikt dus eerder het omgekeerde effect: een vertraagd metabolisme.

Crashdiëten zijn dan ook een ware aanslag op je lichaam. Ze leiden niet alleen tot een vertraging van je metabolisme maar het tekort aan voedingsstoffen veroorzaakt eveneens concentratieproblemen en verzwakt je algemeen immuunsysteem. Bovendien heeft het ook op langere termijn gevolgen. Recentelijk onderzoek heeft uitgewezen dat crashdiëten osteoporose in de hand werken. Een strikt dieet verbiedt immers vaak kaas, boter en andere zuivelproducten. Producten die zorgen voor sterke botten.

Je kiest dus maar beter voor een evenwichtige eet- en levensstijl waar gevarieerde eetgewoontes en voldoende beweging op het programma staan. Je zult je overtollige kilo’s misschien iets langzamer kwijt raken maar je bent tenminste zeker dat je er je gezondheid niet permanent mee schaadt.

Reacties
 
Plaats reactie