Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Ontbijt volwaardige granen!
Ontbijt volwaardige granen!

Laat wit brood, koffiekoeken of  koekjes achterwege en ga ’s ochtends voor volwaardige granen. In combinatie met fruit en een melkproduct bezorgen ze je voldoende energie om de hele voormiddag door te komen.

1. Havermout

De zachte graansoort is rijk aan vitamine B1, fosfor en magnesium. Bovendien helpt het je vertering een handje en zou het je beschermen tegen kanker. Het beste van al?  Haver is niet alleen lekker in koude of warme pap, maar ook verwerkt in pudding, pannenkoeken en koekjes smaakt het best.

2. Muesli of granola

Ga niet voor (mier)zoete cornflakes vol kleur- en smaakstoffen, maar kies voor natuurlijke muesli of granola boordevol granen, zaden, pitjes, gedroogde vruchten en noten. Het verschil tussen beide? Muesli is droog, terwijl granola een lekker knapperig is, doordat het vaak kort in de oven geroosterd wordt met een laagje honing erover.

3. Dikke, bruine boterham(men)

Een meergranen of volkorenboterham geeft je veel meer energie dan een sneetje wittebrood. Zeker als je het verstandig belegt met een plakje lichte kaas of ham en verse, frisse groentjes. Wat dacht je bijvoorbeeld van deze zelfgemaakte rundvleessalade?

Tip: kies elke dag een ander graan of zaadje uit om je menu te sieren. Keuze te over! Wat is jouw lievelingsgraan of -zaadje trouwens?

Reacties
 
Plaats reactie