Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Minder vet op het menu?
Minder vet op het menu?

Vetten zijn onmisbaar. Ze vormen een belangrijke energiebron voor je lichaam en ze zijn van belang voor je immuunsysteem. Verder bevatten ze vitamine A en D en zorgt vetweefsel ervoor dat we beter gewapend zijn tegen de koude. Toch let je best op! Want té vettig eten, heeft natuurlijk een negatieve invloed op je gezondheid.

Verzadigde of onverzadigde vetten?

  • Verzadigde vetten doen het cholesterolgehalte in het bloed stijgen. En bij een te hoog cholesterolgehalte kunnen de bloedvaten dichtslibben en kan er aderverkalking ontstaan. Verzadigde vetten laat je dus best zoveel mogelijk achterwege.
  • Onverzadigde vetten zijn goede vetten en houden het cholesterolgehalte op een gezond peil. Vooral vette vis, zoals zalm, makreel en haring, bevat onverzadigde vetten en is bijzonder rijk aan Omega-3-vetzuren.

6 tips om minder vet te koken

1. Gebruik zoveel mogelijk bakpapier in de oven en laat boter, om je ovenschaal mee in te vetten, achterwege.

2. Niet elke saus hoeft room te bevatten. En mayonaise kan je vervangen door een sausje op basis van yoghurt.

3. Een stukje kip of kalkoen bevat doorgaans minder vet dan andere vleessoorten.

4. Verwijder steeds het zichtbare vet van je vlees.

5. Gebruik olie, zoals olijfolie of arachideolie, om in te bakken. Olie bevat minder verzadigde vetten dan bijvoorbeeld boter of margarine.

6. Een antikleef- of grillpan vereist geen of weinig vet om te bakken.

Kookinspiratie nodig? Ontdek onze recepten die arm zijn aan verzadigde vetten.

Reacties
 
Plaats reactie