Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Maakt stoppen met roken dik?
Maakt stoppen met roken dik?

Ben je bang dat stoppen met roken de wijzer op de weegschaal zal doen tilt slaan? Als dat de enige reden is waarom je nog niet gestopt ben, dan kan niets je nog tegenhouden. Want met volgende richtlijnen, kan je perfect rookvrij geraken, zonder gewichtstoename.

Het klopt dat roken het energieverbruik verhoogt en de eetlust stilt. Wie stopt met roken, krijgt dan ook meer smaak en kan daardoor mogelijk meer beginnen eten. Problematisch wordt het pas wanneer het gemis aan een sigaret leidt tot extra snoepen.

Volgende tips houden je gewicht onder controle:

  • Neem niet meer dan 3 tussendoortjes per dag, en zorg dat ze telkens een verschillend energieniveau hebben.
  • Drink voldoende water: 1,5 tot 2 liter water is aan te raden. Het helpt om de nicotine uit je lichaam te verwijderen.
  • Vermijd alcohol. Het levert onnodige calorieën en bovendien wordt een lekker glaasje wijn vaak geassocieerd met een sigaret.
  • Beweeg een halfuurtje per dag meer dan tijdens je rokende leven. Een halfuur per dag bewegen wordt sowieso aangeraden maar door net iets meer te bewegen dan toen je rookte, voorkom je extra kilo’s.
  • Kies voor goed vullende maaltijden: veel fruit, groenten en volkorenproducten. Beperk vet- en suikerrijke voedingsmiddelen die je snel terug een hongergevoel geven.
Reacties
 
Plaats reactie