xenarjo link
Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Maakt sla dik?
Maakt sla dik?

Absoluut niet. Wel wat je bij je salades voegt, giet of strooit. Ga daarom weloverwogen te werk als je jouw volgende salade samenstelt. Hier alvast enkele gezonde en zomerse tips!

Sla is zit boordevol vezels en vitamines, maar is caloriearm. Een fit en groen toppertje, dus. Bovendien bestaan er ontzettend veel verschillende slasoorten. Al van frisée, radicchio of botersla gehoord? Ze hebben stuk voor stuk een andere kleurnuance, structuur en smaak. Sommige blaadjes kan je zelfs opwarmen om er soepen of sauzen mee te maken.

Minder saus, meer groenten

Nu we het toch over saus hebben: hou in de gaten waarmee je jouw salade overgiet. Volle, romige sauzen –  zoals mayonaise en ranch met roquefort – zijn vaak behoorlijk vet. Ga daarom eerder voor dressings op basis van mosterd, olie of limoen. Beter nog: eet je salade eens puur natuur en voeg andere krokante groentjes als smaakmaker toe. Of… wat dacht je van fruit, zoals appel, peer, aardbei of watermeloen?

Maak er een maaltijdsalade van

Als je vlees, kaas, pasta of brood aan je salade toevoegt, maak je er meteen een maaltijdsalade van. Zo heb je een volwaardige maaltijd, waarop je langer kan teren, wat je minder snel naar snacks of tussendoortjes doet grijpen. Let wel op dat die extra’s niet gefrituurd of erg vettig zijn. Ga voor lichte vlees- en vissoorten, zoals kip, kalf of kabeljauw. Voeg van pasta of brood maximum 100 gram toe. Op die manier heeft je slaatje veel smaak, maar weinig dikmakers.

Hieronder alvast 3 gezonde en zomerse salade-ideetjes:

Reacties
 
Plaats reactie