Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Lunchideeën op leerlingenmaat
Lunchideeën op leerlingenmaat

Het lunchpakket van je kind samenstellen is beslist geen sinecure. Als ouder heb je het toch graag gezond en voedzaam terwijl je kind niets liever zou hebben dan alle dagen boterhammen met choco. Een gezonde en heerlijke lunchbox tevoorschijn toveren is nochtans niet zo moeilijk, mits wat creativiteit:

  • Koop een mooie brooddoos, het oog wil immers ook wat.
  • Een evenwichtige lunch bevat heel wat essentiële voedingsstoffen: koolhydraten (bijv. brood), eiwitten (bijv. vlees, vis of kaas), slechts 1 vingertopje smeervet en ook groenten mogen niet ontbreken. Schijfjes tomaat en komkommer zijn klassiekers maar ook bijv. geraspte worteltjes kunnen. Kijk naar wat je kind graag lust.
  • Fruit – denk aan schijfjes banaan – als beleg is een prima truc om de vitamineconsumptie op peil te houden. Of een heerlijke fruitspies als dessert fleurt meteen de hele lunchbox op.
  • Maak de lunchbox helemaal af door een kleurrijk servetje toe te voegen en waarom niet… een briefje met ‘Smakelijk eten van mama en papa’.

 

Met onderstaande lunchideeën in de brooddoos, scoor je gegarandeerd.

Gevulde pitabroodjes

Grill 1 pitabroodje en besmeer de binnenkant met 2 eetlepels verse kaas, type Philadelphia. Vul het met enkele schijfjes tomaat, enkele blaadjes ijsbergsla, enkele blokjes ananas, enkele reepjes rode paprika en maïs. Voeg er vervolgens enkele in reepjes gesneden kaas en hesp aan toe.

Broodtorentjes

Maak een tonijnsalade door 1 blikje tonijn in olie te mengen met 1 gesnipperde ui, 3 eetlepels light mayonaise, 2 eetlepels yoghurt, 2 eetlepels tomatenketchup en breng op smaak met paprikapoeder, zout, peper enkele druppels Worcestersauce.

Neem 6 sneetjes bruin brood van 1 dag oud en snijd er leuke figuurtjes uit. Gebruik hiervoor koekvormpjes of kleivormpjes. Je kan er natuurlijk ook driehoekjes uit snijden.

Besmeer 2 sneetjes dun met de tonijnsalade, beleg met enkele blaadjes sla, een schijfje tomaat en een schijfje komkommer. Bedek elk met een tweede sneetje en besmeer eveneens dun met de tonijnsalade, beleg met geraspte worteltjes en fijngesneden rode paprika. Dek elk af met het derde sneetje brood en prik er een leuk prikkertje door.

Groentewrap met kipfilet

Snijd ¼ komkommer in blokjes, 3 kerstomaatjes in vieren en meng met 1 eetlepel maïs. Kruid met peper en zout. Besmeer 1 wrap met 1 eetlepel tomatenketchup, beleg met 2 sneetjes kipfilet en verdeel er de groenten over. Vouw de wrap dicht en snijd hem in 4 gelijke torentjes.

Quiche met groenten en zalm

Bak 200 g zalmfilet aan in een beetje boter. Kruid met zout en peper. Snijd ondertussen 1 rode paprika, 1 gele paprika en 2 stengels witte selder in blokjes. Rol een bakklare bodem bladerdeeg uit en beleg er een bakvorm mee. Prik met een vork enkele gaatjes in de bodem en verdeel er de groentjes en de zalm over. Klop 4 eieren op met 150 ml room, kruid met peper, zout en nootmuskaat en giet dit over de bodem. Bestrooi met 60 g geraspte kaas.

Bak 20 tot 30 minuten tot de deegranden goudgeel zijn in een voorverwarmde oven van 200°C. Deze quiche is ook koud heel lekker.

Voeg als dessert nog een (zelfbereid) fruitslaatje toe.

Reacties
 
Plaats reactie