Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Lopen in 123 - week 1
Lopen in 123 - week 1

Als er één sport is die de laatste jaren enorm populair geworden is, dan is het wel lopen. Het lijkt wel of heel Vlaanderen aan het lopen is geslagen. Jij nog niet? 123feelfree zal je gedurende 10 weken begeleiden aan de hand van een praktisch en makkelijk te volgen loopschema. Na 10 weken zal ook jij 5 km kunnen lopen. En ja hoor, zonder te stoppen en zonder naar adem te snakken.

Hoe begin ik?

Heb ook jij je voorgenomen om je aan te sluiten bij de familie van de ‘joggers’? Gelijk heb je. Lopen biedt heel wat voordelen: het is niet alleen goed voor je, het is vooral een goedkope en eenvoudige sport waarvoor je weinig tijd nodig hebt en die je altijd en overal kan doen.

123feelfree biedt je een loopschema aan waarmee ook jij na 10 weken 5 km ononderbroken zal kunnen lopen. Let wel, heb je gezondheidsproblemen of ben je ouder dan veertig jaar, dan doe je er best aan om eerst even langs de huisarts te gaan voor een check-up.

Ready to go? Schaf jezelf eerst een goed paar loopschoenen aan. Hiervoor ga je best naar een speciaalzaak voor advies. Slechte of versleten loopschoenen veroorzaken blessures.

Volg onderstaand schema stipt en neem zeker de 4 rustdagen per week in acht. De spieren, pezen en gewrichten moeten ook geleidelijk aan aanpassen aan je nieuwe sportgewoonte. Je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen. Dit is enorm belangrijk om blessures te voorkomen.

Trainingsschema week 1

+ = 1 minuut lopen                 0 = 1 minuut wandelen

 

WEEK 1

Dag 1: + 0 + 0 ++ 00 ++ 00 +++ 000                 Totaal 18 minuten

Dag 2: rustdag

Dag 3: + 0 + 0 ++ 00 +++ 000 +++ 000                         20 minuten

Dag 4: rustdag

Dag 5: + 0 ++ 00 ++ 00 +++ 000 +++ 000                     22 minuten

Dag 6 en 7: rustdagen

Doe de praattest

Loop in het begin traag, zelfs heel traag als je je hierbij comfortabel voelt. Het is geen probleem als het zelfs amper iets sneller is als snelwandelen. Wanneer je naar adem moet happen en niet in staat bent om te praten, loop je te snel. Doe dus de praattest.

Een beginnende jogger moet in staat zijn om drie dingen tegelijk te doen: joggen, praten én glimlachen. Alleen dan zal je met plezier uitkijken naar de volgende training.

 

Bron: Loop! De gids voor elke loper van Mieke Boeckx

Reacties
 
Plaats reactie