Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Last van examenstress? Beweeg!
Last van examenstress? Beweeg!

Ben jij een van de vele studerende jongeren, die nu met tegenzin de hele dag achter z’n bureau zit? Pep jezelf op met korte, maar beweeglijke pauzes! Ze geven je brein en lijf een welgekomen adempauze.

1. Ravot met je huisdier… of broertje en zusje: Een beetje dierlijk of menselijk contact kan zeker geen kwaad tijdens de examens. Vecht een speels robbertje uit met je hond, kat of gezinslid om jezelf even af te reageren. Werkt zeker, tenminste: als je met zachte vuist te werk gaat.

2. Gooi of trap een balletje: Gooi of trap een balletje. Basket-, volley-, net- of voetbal? Afhankelijk van het studententeam dat je bijeen gesprokkeld krijgt, kan je elke pauze voor een andere discipline gaan. Doetjes gaan voor tennis of badminton.

3. Loop en praat een blokje rond: Bel een studiegenootje op en ga kort lopen in je buurt of het park. Op die manier kan je gezellig bijpraten en indien nodig je leerstof samen herhalen. Vind je geen loopmaatje? Selecteer dan je favoriete hits om je danspasjes voor het eerste zomerfestival op te oefenen.

4. Kijk (actief!) tv: Velen verstoppen zich tijdens hun pauze achter het schermpje van hun tv of computer. Af en toe kan dat deugd doen, maar probeer je passief kijken eens met actieve bewegingen te combineren. Kijk rechtstaand tv en spring op en neer, fiets of step op een toestel. Zelfs rustige rek- en strekoefeningen van hoofd, nek en armen doen al heel wat.

5. Adem in… en uit: Soms doet het ook goed om gewoon even bij je ademhaling stil te staan. Als je onder stress staat, adem je namelijk vaak onjuist: uit je borst in plaats van je buik. Een groepslesje yoga of pilates kan je daarbij helpen.

Reacties
 
Plaats reactie