Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Koffie: goed of slecht?
Koffie: goed of slecht?

In koffie zit cafeïne en over cafeïne doen de gekste verhalen de ronde. Maar wat is daar van waar? Is cafeïne goed of slecht voor je gezondheid?

Het effect van cafeïne op ons organisme is niet in één zin uit te leggen.

Eerst werden haar stimulerende eigenschappen toegekend (nerveus en psychisch), vervolgens hartversterkende, diuretische en spijsverteringsbevorderende. Nadien werd cafeïne gebruikt in de pneumologie wegens haar antispasmodische werking voor de bronchiën, en ze zou ook een perifere vasoconstrictieve werking hebben (long-, nier-, hersen- en kransslagadervaten, vandaar haar positieve invloed op migraine). Bovendien wordt ze in sommige vermageringsproducten gebruikt voor haar invloed op de microcirculatie.

Bij de ongunstige effecten die in sommige studies werden geschreven, vinden we onder meer: kanker, met name borst-, blaas- en colonkanker, glaucoom en ooghypertensie, maar ook miskramen, allergische huidsymptomen, hoge bloeddruk, risico op hart- en vaatziekten, te hoge cholesterol, reumatoïde polyartritis en slaapproblemen. Ziehier de lijst van de als gunstig beschreven effecten: urinewegen, beweeglijkheid van de zaadcellen, ziekte van Parkinson, geheugen, leverkanker en cirrose, mond-, keel- en slokdarmkanker, migraine, verbetering van de darmtransit en van het geheugen.

Het cafeïnegehalte van de verschillende vormen van koffie (filter, espresso, oploskoffie,?) hangt af van de bereiding. Infusie maakt de cafeïne het meest oplosbaar. Hoe langer de koffie trekt, zoals de zogenaamde Amerikaanse koffies, hoe hoger dus het cafeïnegehalte. Handmatig gezette filterkoffie (kopje van 60 ml): 60 mg cafeïne. Automatisch gezette filterkoffie: 57 mg. Espresso: 34 mg. Instantkoffie: 26 mg. Décaféiné: 5 à 10 mg. Thee (kopje van 80 ml): 16 à 18 mg. Cacao (200 ml): 10 à 20mg. Cola (150 ml): 23 à 43 mg.

Reacties
 
Plaats reactie