Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Ken jij het kleurendieet al?
Ken jij het kleurendieet al?

De kleur van wat je eet vertelt hoe al dan niet gezond deze hap is voor je lichaam. Kleuren wijzen namelijk vaak op de hoeveelheid van bepaalde voedingsstoffen aanwezig in het product. Zo bevatten groene groenten bijvoorbeeld veel luteïne, wat blindheid tegen gaat …

Een kleurrijk bord helpt. Niet alleen is het mooi, het is vaak ook gezond. Zo zijn de chemicaliën die veel planten hun kleur geven ook stoffen die kanker helpen voorkomen.

Variatie in kleur op je bord wijst vaak op verschillende groenten en fruit. Elke kleur helpt zo tegen iets anders, van diabetes en hartproblemen tot zelfs kanker. Een korte handleiding.

Oranje en geel: vaak rijk aan vitamine A, wat goed is voor je ogen. Voorbeelden: wortelen, mango en zoete aardappelen.

Paars en blauw: anthocyanins en antioxidanten die helpen tegen tumors en hartziekten. Voorbeelden: bessen en radijzen.

Rood: lycopene, verlaagt het risico op prostaat-, long- en maagkanker. Voorbeelden: tomaten en watermeloen.

Groen: zeaxanthin en luteïne, welke goed zijn voor je ogen. Voorbeelden: salade en basilicum.

Reacties
 
Plaats reactie