Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

De ongezonde impact van frisdrank
De ongezonde impact van frisdrank

Dat frisdrank niet de beste vriend is van je gezondheid en lijn, is zeker niet nieuw. Toch wordt het drankje wereldwijd nog steeds kolossaal geconsumeerd. Soms eens een cola of fanta kan niet direct kwaad. Het probleem ligt vooral in de regelmaat en hoeveelheid frisdrank die je drinkt.

Het suikerrijke drankje is zeer calorierijk, slecht voor je tanden en verzwakt je botten. Gemiddeld drinken we er ongeveer 100 liter van per jaar, wat te veel is. Zo kan je door het drinken van 1 glas frisdrank per dag tot 6,75 kilogram per jaar toenemen. De grote hoeveelheid kilojoules in frisdrank is hier grotendeels verantwoordelijk voor. Hetzelfde geldt voor andere drankjes zoals sport drinks en energy drinks.

Het hoofdprobleem schuilt erin dat ons lichaam opgenomen kilojoules uit frisdrank niet hetzelfde registreert als de kilojoules uit voedsel. Zo voel je deze enorme suikeropname minder sterk. In een blikje cola zitten ongeveer 16 klontjes suiker. De gedachte van deze na elkaar op te eten is onbestaande, maar na een blikje cola met dezelfde hoeveelheid doen we er vaak gewoon een volgende open.

Enkele tips om minder frisdrank te consumeren:

- Draag altijd water met je mee. Als je dan dorst hebt, hoef je niets te kopen en is de kans kleiner dat je frisdrank koopt.
- Vraag in een fastfood keten om een flesje water in plaats van frisdrank bij je maaltijd.
- Geloof niet alles wat er op de frisdrankverpakking staat en controleer zeker het label voor de juiste hoeveelheden.

Reacties
 
Plaats reactie