Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Hou je gewrichten jong
Hou je gewrichten jong

Uit een Brits onderzoek is gebleken dat onze gewrichten gemiddeld maar liefst 12 jaar ouder zijn dan de rest van ons lichaam. Onze huidige levensstijl heeft daar ongetwijfeld veel mee te maken. Overgewicht, voedingsgewoontes, beroep en ook genen spelen een belangrijke rol bij de gezondheid van onze gewrichten.

Je gewrichten kun je echter terug soepel krijgen en houden met volgende tips:

  • Een gezond gewicht: overgewicht belast de gewrichten meer waardoor ze harder moeten werken. Logisch dus dat een gezond gewicht beter is voor je gewrichten.

  • Zorg voor sterke spieren: de gewrichten worden omringd door spieren, wanneer de omliggende spieren voldoende stevig zijn, zorgen deze voor een natuurlijke schokdemper van de gewrichten. Stevige spieren zullen er ook voor zorgen dat je gewrichten beter op hun plaats blijven waardoor blokkades vermeden worden.

  • Blijf niet te lang stilzitten: lange periodes aan de PC of een hele avond languit voor de buis? Het is geen goed idee. Beste sta je elke halfuur eens recht om wat te bewegen. Zo ga je slijtage van de gewrichten tegen.

  • Sporten: in principe zijn alle sporten die je gewrichten in beweging houden een aanrader. Ook spierverstevigende oefeningen zijn noodzakelijk. Maar sommige sporten zoals lopen en wandelen zijn net iets beter omdat ze ervoor zorgen dat je nieuw bot en kraakbeen aanmaakt. Zegt lopen je wel iets? Hier vind je een 10-weken durend loopschema.
Reacties
 
Plaats reactie