Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Hou je cholesterol op peil
Hou je cholesterol op peil

Niets zo goed voor je gezondheid als cholesterol. Klinkt dit je raar in de oren? Je lichaam heeft deze vetachtige stof in het bloed nodig voor een goede celopbouw. Deze bouwstof is zelfs noodzakelijk om hormonen te produceren. Vandaar dat cholesterol voor zo’n 70% door ons lichaam zelf wordt geproduceerd. De overige 30% wordt uit voeding gehaald.

Waarom is het dan belangrijk om je cholesterol op peil te houden? Cholesterol wordt niet afgebroken en kan neerslaan op de wanden van de kransslagaders, wat ontstekingen in de vaatwanden, vernauwingen en zelfs proppen kan veroorzaken met een infarct of trombose tot gevolg.

Idealiter ligt je cholesterol tussen 170 en 190 mg procent. Overschrijd je de bovengrens, dan verandert de stof van een nuttige stof tot een levensbedreigende. Het is bovendien de cholesterol die uit voeding wordt gehaald die zal bepalen of je cholesterolgehalte op het gewenste peil blijft.

Wat kan je doen om je cholesterol op peil te houden? Wij zetten enkele tips voor je op een rijtje:


  • Probeer dierlijke producten en vooral dierlijke vetten te beperken. Zet meer groenten en fruit op het menu, deze bevatten nauwelijks tot geen cholesterol. Vezelrijke graanproducten en soja helpen dan weer je cholesterol te verlagen. Voedingsmiddelen die veel cholesterol bevatten zijn: eigeel, orgaanvlees, fijne vleeswaren, schaaldieren, volle melk en afgeleide producten,...

  • Is de informatie die je terugvindt op de verpakking toch net iets te ingewikkeld. Met de handige 123 niveaus van 123feelfree zie je in een oogopslag of een product of maaltijd veel cholesterol bevat.

  • Elke dag minstens 30 minuten bewegen. Dat hoeft geen topprestatie te zijn. Een halfuurtje stevig doorwandelen volstaat.

  • Vermijd stress.

  • Kies voor magere vleessoorten en zet ongeveer 2 tot 3 keer per week vis op het menu.
Reacties
 
Plaats reactie