Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Hoe overleef je lange(re) loopsessies?
Hoe overleef je lange(re) loopsessies?

Loop jij makkelijk 5 tot 10 kilometer en ben je klaar voor een nieuwe loopuitdaging? Train dan voor 10 mijl of een (halve) marathon, maar laat je niet afschrikken door de afstand of duur van je loopsessies. Hoe? Zo!

 

1. Maak plezier!

Maak een playlist en motiveer jezelf met een mantra of doel naar keuze dat je in je hoofd herhaalt na elke kilometer of op ’n polsbandje schrijft, zodat je het bij elke stap ziet. Verder is het belangrijk om niet de ziel uit je lijf te lopen. Focus je eerder op afstand in plaats van tijd. Loop op een tempo waarop je nog moeiteloos kan praten.

2. Loop comfi!

Investeer in goed zittende (of beter: lopende!) sportkledij, waarin je lichaam vrij kan ademen en bewegen. Degelijke sportschoenen, sportsokken, een sportbeha, … Allemaal behoorlijk onmisbaar. Tip: train je voor een wedstrijd? Loop dan minstens één keer met de volledige outfit die je die dag plant te dragen. Zo weet je zeker dat er die dag niets zal schuren / ongemakkelijk zitten.

3. Hydrateer!

Drink ongeveer een halve liter water per uur tijdens het lopen. Als het buiten zomers warm of vochtig is, mag je gerust het dubbele drinken. Bij langere afstanden is een drinkbushouder dus behoorlijk onmisbaar. Tenzij je familie of vrienden kan motiveren die je ‘en route’ willen bevoorraden…

Reacties
 
Plaats reactie