Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Het geheim van een lang leven onthuld
Het geheim van een lang leven onthuld

100 jaar worden of zelfs ouder. Het is al lang geen rariteit meer. Maar hoe komt het dat de ene makkelijk 20 jaar meer aan zijn leven breit dan de andere? Genwetenschappers van de Universiteit van Boston onderzochten het en vonden de gencombinatie die garant staat voor een lang leven.

Het blijkt dan toch in de genen te zitten. Ongeveer 1 op de 7 personen zijn met deze ‘levenslustige’ gencombinatie gezegend, maar slechts 1 op 100 ervan bereikt daadwerkelijk een respectabele ‘oude leeftijd’. Want wat blijkt: ook goede eetgewoontes en voldoende beweging spelen een belangrijke rol voor een lang en gezond leven.

Dus, of je nu over de juiste gencombinatie beschikt of niet, een lang en gezond leven is ook voor jou weggelegd.

123feelfree onthult je het geheim van een lang leven. En vertel het vooral verder.

Breng kleur op je bord

Dat groenten en fruit gezond zijn, wisten we al langer. Ze zitten boordevol vitamines en mineralen die een positief effect hebben op de algemene gezondheid. Bovendien bevatten ze anti-oxidanten, een stof die veroudering tegengaat. Maar om ten volle te kunnen genieten van de heilzame werking van groenten en fruit, breng je best zoveel mogelijk kleur op je bord. Varieer dus met verschillende groenten en fruit en stel een mooi paletje naar smaak samen: rood met geel, groen met blauw, oranje met wit,… Aan jou de keuze.

Vlees of vis?

Met mate, past vlees perfect in een gezond eetpatroon. Het bevat eiwitten, een belangrijke bouwstof voor ons lichaam, en levert belangrijke vitaminen en mineralen aan zoals ijzer, zink, fosfor en vitaminen van de B-groep. Schrap vlees dus niet zomaar van het menu. Maar probeer je te houden aan slechts 100 g vlees per dag en geef de voorkeur aan magere vleessoorten zoals, kip, kalkoen, biefstuk, entrecôte, varkensmignonette, varkenslapje, kalfslapje…

Zet ook minstens 2 keer per week vis op het menu. Zowel magere vissoorten zoals kabeljauw, koolvis, rog, tong,… en vette vissoorten zoals zalm, haring, paling, makreel,… houden je jong. Vis is een belangrijke leverancier van jodium en selenium. Het bevat de populaire omega 3-vetzuren die wonderen doen voor je hart.

Kies voor gezonde vetten

Vet is onmisbaar in een evenwichtig voedingspatroon. Meer zelfs, dagelijks vet eten is verplicht wil je je hart in goede gezondheid houden. Let wel, dan hebben we het over de onverzadigde vetzuren die je vindt in plantaardige producten en vis. Te mijden zijn de verzadigde vetzuren die je terugvindt in producten van dierlijke oorsprong zoals vlees, zuivel en eieren maar ook in gehard plantaardig vet. 123feelfree maakt het je makkelijk door een 123 niveau toe te kennen aan verzadigde en onverzadigde vetzuren van producten en maaltijden. Hoe hoger het niveau, hoe groter de aanwezigheid van de vetzuren. Hoe lager het niveau, hoe lager de aanwezigheid.

Water

Een verfrissende douche of een heet bad om lekker te ontspannen. Water helpt ons in allerlei vormen. De mens bestaat voor 60 % uit water. Logisch dus dat we niet zonder water kunnen. Dagelijks verliezen we tot 2,5 liter vocht dat we weer moeten aanvullen. 3 x 2 glazen water per dag is dan ook geen overbodige luxe. Vind je het moeilijk om deze hoeveelheid te halen, probeer water dan eens aan te lengen met een beetje citroen- of ander vruchtensap. Kruidenthees of bouillon tellen ook mee.

Beperk je zoutinname

Een gezonde persoon heeft aan 4 g zout per dag voldoende. Dat is een pak minder dan het gemiddeld dagelijks verbruik in ons land (10 tot 12 g). Ook het zoutgehalte in een product of maaltijd krijgt een 123 niveau opgekleefd, zodat je makkelijk je zoutconsumptie kan beperken en zo je risico op een hoge bloeddruk vermindert.

Beweeg jezelf in evenwicht

Wil je niet alleen lang leven, maar liefst ook in goede conditie, dan zet je maar best dagelijks een flinke portie beweging op het programma. Het houdt niet alleen je hart gezond maar je voorkomt er ook spier- en gewrichtsklachten mee. Op 123feelfree.be vind je allerlei leuke sporten en inspirerende bewegingstips die je koppelt aan jouw dagelijkse maaltijden. Resultaat: een leven lang energie.

Onderhoud je sociale leven

Een groot sociaal netwerk zou de levensduur verlengen met 3,7 jaar. De steun en positieve feedback die je krijgt van een uitgebreide vriendenkring zou de bloeddruk, de stofwisseling en de stresshormonen gunstig beïnvloeden. Registreer je dus snel op 123feelfree.be, als je dat nog niet zou gedaan hebben en kom in contact met gelijkgestemden.

Reacties
 
Plaats reactie