Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Haal het maximum uit je sportinspanning
Haal het maximum uit je sportinspanning

Net zoals je auto benzine nodig heeft voor je ermee op de baan kunt, zo heeft ook je lichaam energie nodig voor je gaat sporten. De juiste voeding zal je lichaam helpen sneller te herstellen, gaat vermoeidheid tegen en geeft je een goed gevoel achteraf wat je ook meteen zal motiveren om vol te houden.

Koolhydraten en eiwitten

Voor je gaat sporten kies je best voor een maaltijd die hoog is aan koolhydraten, matig is met eiwitten (proteïnen) en laag is aan vet. Niets zo goed als koolhydraten om je lichaam vol te pompen met energie. De eiwitten zijn bouwstenen voor de spieren en zorgen voor een snel herstel achteraf.

Kip met rijst en geroosterde courgette

Salade met verse tonijn

Boterham voor kampioenen

Timing

Een vaak gestelde vraag van veel sporters is, wanneer eet ik het best. Voor of na het sporten en zo ja hoeveel van tevoren of hoeveel later.  Je eet best binnen de 4 uren voor de sportinspanning en 1 uur van tevoren, neem je nog best een kleinigheid. Als je sportinspanning maar een 45-tal minuten duurt, dan hou je de snack best klein. Heb je 4 uur zweten en zwoegen voor de boeg, dan bereid je je lichaam best voor met iets groter en energierijker.

Energierepen

De populairste snack onder sporters. Laat je echter niet verleiden door die vernuftige marketeers die elke chocoladereep in een verantwoorde sportsnack kunnen vermommen.  Dus bekijk even het etiket. Het best bevat de energiereep niet meer dan 200 Kcal, 5 gram eiwit (of proteïnen) en 25 gram koolhydraten. Als jouw favoriete energiereep toch meer bevat, eet er dan gewoon de helft van.

Hou input en output in evenwicht

Na een vermoeiende workout of inspanning gunnen we onszelf wel vaker een extraatje. Zorg er echter voor dat je niet meer gaat eten dan dat je bewogen hebt. Check even op mijn energie of je maaltijd overeenkomt met je inspanning.

Reacties
 
Plaats reactie