Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Groenten en fruit redden je leven
Groenten en fruit redden je leven

Anti-oxidanten zitten in veel voedingsmiddelen, vooral in groenten en fruit. Veel van deze stoffen hebben afzonderlijke voordelen, maar samen geven ze een enorme boost aan je hart. Dat bleek uit een Zweeds onderzoek.

Een gezonder hart

Je vindt anti-oxidanten is allerlei vormen en groottes: van vitamine E in asperges tot polyfenolen in druiven, lycopeen in tomaten en vitamine C in paprika. Allemaal gezonde bijdrages voor je lichaam. Het is nu bewezen dat de som van al deze anti-oxidanten niet enkel het risico op een hartaanval verkleint, maar ook de gezondheid van je hart enorm verbetert.

Het onderzoek

Een studie volgende 32.561 vrouwen tussen de leeftijd van 49 en 83 jaar en dat gedurende tien jaar. De vrouwen dienden allemaal hun ORAC-score (“oxygen radical absorption capacity”) bij te houden. De resultaten werden vervolgens vijf jaar lang onderzocht

De resultaten

De individuele ORAC-scores werden opgeteld van alles wat ze aten, wat tot een totale ORAC-score leidde. Deze werd dan gekoppeld aan de gezondheid van hun hart gedurende de periode van het onderzoek. 1.114 vrouwen kregen tijdens die 10 jaar een hartaanval te verduren. Dit kwam vooral voor in de groep met een lage ORAC-score: 20 procent vaker. Er was dus een opmerkelijke link tussen het opnemen van veel anti-oxidanten en een gezonder werkend hart.

Eet gezond!

Vrouwen met een hoge ORAC-score aten gemiddeld 7 stukken fruit of groenten per dag. Vrouwen met een lage ORAC-score doen het gemiddeld met 2,4 stukken. Anti-oxidanten zijn dus zeer gezond en groenten en fruit horen zeker thuis of je dagelijks menu.

Reacties
 
Plaats reactie