Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

5 gezonde sterrenkeukentips
5 gezonde sterrenkeukentips

Sterrenrestaurants denken niet alleen aan de smaak en presentatie, maar ook aan de gezondheid van hun tafelgangers. Daarom proberen zij mits volgende technieken menu’s van minder dan 1000 calorieën voor te schotelen.

1. Kook verser. Want: hoe verser je groenten en fruit, hoe meer smaak ze bezitten. Dus: hoe minder zout of vetstof je hoeft te gebruiken.

2. Ga Grieks! De Griekse keuken kent immers heel wat lichte, verfrissende gerechten met heerlijke smaakmakers zoals geitenkaas, yoghurt, aubergine, tomaat en munt. Wist je dat yoghurt de helft minder calorieën bevat als room?

3. Combileer! Bepaalde ingrediënten vormen niet alleen qua smaak, maar ook qua structuur een supercombo. Zo boost vitamine C de smaak van antioxidantrijke groenten, zoals kool en rode biet. Experimenteer… en leer.

4. Glaceer! Dat doe je met het kook- of braadvocht van je ingrediënten en wat water. Je hebt dus niet extra veel vetstof nodig. Je kan voorgaande ook gebruiken om smaakvolle, lichtere vinaigrettes te maken.

5. Doseer! Je porties mogen best een maatje kleiner. Als je een beetje trager eet, merkt je maag dat zelfs niet op. Probeer vooral de dosis koolhydraten (aardappel, pasta, rijst of brood) in te perken tot 35 tot 40 gram per persoon.

En: wat is jouw favoriete techniek?

Reacties
 
Plaats reactie