xenarjo link
Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Gezonde alternatieven: het ontbijt
Gezonde alternatieven: het ontbijt

Wist je dat 18 % van de bevolking niet ontbijt? Dat is geen goed idee! Met een gezond ontbijt start je de dag vol energie! En die energie hebben we broodnodig. Het ontbijt moet ons maar liefst 25 % van de energie geven die we gedurende de dag nodig hebben. Maar hoe ziet een gezond ontbijt er nu uit?

  • Cornflakes > havermout, muesli of zelfgemaakte granola

Er bestaan heel wat varianten van cornflakes, denk maar aan Frosties of Chocos. En vaak hebben ze één ding gemeen: ze bevatten een heleboel suiker. Je kiest dus beter voor havermout, muesli of zelfgemaakte granola. Bovendien is havermout rijk aan antioxidanten die je lichaam beschermen. Kies je voor granola? Maak hem dan zelf. Zo kan je zelf bepalen of en hoeveel suiker of honing je wil toevoegen.

  • Boterhammen met choco of confituur > vers fruit op de boterham

Confituur en choco zijn echte suikerbommen. Choco bevat daarenboven ook nog heel wat vet. Vervang ze door vers fruit op de boterham. Wie heeft er trouwens nog nood aan confituur als je een boterham met verse aardbeien kan eten?

  • Brood met verschillende soorten charcuterie > brood met magere vleeswaren

Salades van de beenhouwer bevatten een heel wat mayonaise en zout. Voor een gezond ontbijt laat je ze best achterwege. Kies voor magere vleeswaren, zoals kalkoenfilet, kipfilet of paardenvlees. Hier zit wel nog wat zout in, maar ze zijn veel minder vet.

  • Spek met eieren > omelet met groentjes

De geur van gebakken spek op een zondagmorgen is hemels. Jammer genoeg, zijn vet en zout de grote boosdoeners. Maar wees gerust, de geur van een verse omelet met groentjes zal je ook kunnen bekoren. Bovendien krijg je meteen een goede portie vitamientjes binnen.

  • Boterkoeken > ontbijtmuffins

Vervang gesuikerde boterkoeken door lekkere en gezonde ontbijtmuffins. Voeg er havermout, banaan en noten aan toe. Zo krijg je zeker voldoende energie tot de middag.

Heb je ’s morgens echt geen tijd voor een uitgebreid ontbijt? Stel de avond voordien een gezond ontbijtpakket samen of maak een voedzame smoothie. Want slurpen kan je zelfs als je onderweg bent!

Lees ook: Gezonde alternatieven: de snack

Ken jij nog gezonde foodswaps?

Reacties
 
Plaats reactie