Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Gezond leven is makkelijker dan je denkt
Gezond leven is makkelijker dan je denkt

Gezond leven hoeft niet altijd gepaard te gaan met een draconisch dieet of uren afzien in de
fitness.

1) Maak je eigen ‘fast food’! Wanneer je in tijdsnood zit, lijken afhaalmaaltijden de gemakkelijkste en snelste oplossing. Toch zijn er tal van lekkere gerechten die je erg vlug zelf kan bereiden en sowieso gezonder zijn. Wat dacht je bijvoorbeeld van  een tagliatellemix met ham en gorgonzolasaus of een salade met gebakken garnalen?

Tip: het is handig om dubbele porties te bereiden, zodat je voor een volgende snelle hap slechts in het vriesvak hoeft te graaien.


2) Ga niet naar de fitness! Zorg liever voor wat beweging in je dagelijkse routine. Het zit hem in de kleine dingen: neem de trap in plaats van de lift, ga te voet naar de winkel of met de fiets op vakantie. Het is efficiënter, makkelijker vol te houden en veel goedkoper dan een duur fitnessabonnement.

Tip: dertig minuten per dag is voldoende om preventief de risico’s op obesitas, osteoporose en hartziekten te beperken. Ook je gemoed vaart er goed bij. Door de extra beweging maakt je lichaam immers endorfine aan wat zorgt voor een gelukzalige roes.

3) Slaap (nog) meer! De luiaard in jou zal het graag horen. Slaap werkt helend voor je lichaam en vormt een belangrijke hoeksteen van je immuunsysteem. Probeer daarom gemiddeld 7 tot 8 uur per nacht te slapen en doe dit op een regelmatig tijdstip. Slaapgebrek zorgt immers voor gewichtstoename, geheugenstoornissen, veroudering van de huid en vergroot de kans op hart- en vaatziekten.

Tip: ook een middagdutje kan heilzaam zijn. Het is goed voor je productiviteit, creativiteit, bloeddruk en geheugen. Let wel op dat je je siësta beperkt tot 45 minuten. Anders geraakt je bioritme verstoord.

Reacties
 
Plaats reactie