Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Gezond barbecueën
Gezond barbecueën

De zomer nadert. De zon heeft al flink geschenen. Heb je al een barbecue gedaan? De geur en de smaak van gegrild vlees, vis of kip laten maar weinigen onverschillig. Toch wordt ook vaak gewaarschuwd voor de nadelen: in houtskool geroosterd vlees zou ongezond, ja zelfs kankerverwekkend zijn, en elk jaar lopen tientallen mensen zware brandwonden op bij het barbecuen.


  • Gebruik een elektrisch toestel, zo worden er minder PCA's gevormd. Dit is een verzamelnaam van verschillende chemische verbindingen met een heel typische structuur die wijdverspreid in de natuur voorkomen en worden aangetroffen o.a. in water, in de bodem, in plantaardige olie en in tal van levensmiddelen.

  • Gebruik nooit hout voor de barbecue, zeker geen geverfd hout.

  • Begin pas te roosteren als de houtskool gloeit en met een laagje witte as is bedekt.

  • Het barbecuestel moet zo gebouwd zijn dat er minstens 10cm is tussen het vuur en de eetwaren. Het best is een verticale vuurwand waar het vlees wordt voorgeplaatst zodat er geen vet kan lekken in het vuur, maar deze techniek is alleen bruikbaar voor vlees of vis die op een spit wordt geregen. Een alternatief is het vlees op speciale aluminiumschaaltjes met een gegolfde bodem met gaatjes te leggen.

  • Laat het vlees nooit zwart verbranden, dat is trouwens ook een culinaire doodzonde.

  • Kies bij voorkeur niet te vette vlees- en vissoorten, snijd zichtbaar vet weg en gebruik geen gerookte producten (die al PCA’s bevatten).

  • Gebruik zo weinig mogelijk olie om het vlees in te smeren. Kies hitttebestendige olie zoals arachideolie of olijfolie, die een meer uitgesproken smaak heeft.
Reacties
 
Plaats reactie