Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Geniet van je cocktail
Geniet van je cocktail
Omdat zorgen over kilo's het plezier van een zomers terrasje niet mogen belemmeren, vroegen we voedingsdeskundige Amandine De Paepe tips om verantwoord te slurpen.
 

'Natuurlijk moet je nog kunnen genieten van cocktails', vindt Amandine De Paepe, 'maar het maakt een groot verschil wat en hoeveel je precies drinkt'.

Als je zin hebt in een glaasje, is het volgens Amandine beter voor cava, wijn of champagne te kiezen. 'De regel is: hoe hoger het alcoholpercentage, hoe hoger het energieniveau. Eén gram alcohol bevat vier calorieën, dus sterke drank is schadelijker'. Als je je toch aan cocktails waagt, zijn mojito's een optie: rum en suiker zijn boosdoeners, maar de combinatie met ijs, munt en limoen maakt dat ze nog door de beugel kunnen. Ook cosmopolitans en daiquiri's horen thuis in dit rijtje.

Drankjes met volle melk of room zoals white russians of pina colada, raadt Amandine af: 'ze bevatten niet alleen alcohol en suiker maar ook vetten.'

Niet met een rietje

Niet alleen wat, maar ook hoe je drinkt is cruciaal voor je lijn. 'Als je tussen twee cocktails enkele glazen water drinkt, hydrateert je lichaam en wordt je lever gespoeld. Bovendien geraak je minder snel dronken, zodat je van de nootjes kan blijven en minder snel een derde bestelt'. Ook de vrolijke rietjes waarmee cocktails vaak opgediend worden, zijn verraderlijk: niet alleen doen ze je sneller drinken, de drank komt onmiddellijk in je keel terecht. Daardoor verteer je trage suikers niet in de mond, wat vooral bij cocktails met banaan een probleem kan zijn.

Appels en Peren

Alcohol wordt door de lever heel snel omgezet in vet. Bij mannen stapelt dit vet zich op ter hoogte van de buik, bij vrouwen ligt het moeilijker: zogenaamde 'appeltypes' slaan vet op rond de buik terwijl het bij de 'peertypes' op de heupen gaat zitten. Daarnaast speelt leeftijd een rol: bij jonge vrouwen zijn de heupen een opslagplaats terwijl vanaf de menopauze de buik een probleemzone wordt.

Try this at home

Als je thuis cocktail maakt, kan je het energieniveau drastisch beperken. Mojito's maak je bijvoorbeeld beter met honing of T-light, een mix van zoetstof en rietsuiker. Wie zich toch aan pina colada's waagt, kan deze aanlengen met magere melk en water in plaats van kokosmelk. Andere cocktails met een laag energieniveau zijn zijn rum met cola light of de bekende bloody mary met tomatensap.

 

nieuwsblad.be

Reacties
 
Plaats reactie