Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Fruit schil je beter niet
Fruit schil je beter niet

Het is een oud gezegde: je moet de schil van de appel opeten want daaronder zitten de vitaminen. Uit onderzoek is nu gebleken dat er een chemische stof in appels zit die zorgt voor de glanzige schijn. Deze stof is bij mensen ondermeer ook goed voor de spiergroei en het onder controle houden van je cholesterolgehalte en bloedspiegel. En dat is niet alles. Tal van schillen van andere vruchten hebben ook voordelen die allemaal op één of andere manier goed zijn voor de mens.

Perzik

De schil van een perzik bevat een grote dosis vitamine A. Deze revitaliseert en hydrateert de huid en is goed voor je immuniteitssysteem. Tevens biedt de schil bescherming voor je ogen tegen de ontwikkeling van staar en verlaagt ze het risico op kanker, hartaandoeningen en artritis.

Sinaasappel

Sinaasappelsap is een favoriet om ’s ochtends de dag mee te beginnen. Het sap is lekker en gezond. Toch is de schil van een sinaasappel twintig keer zo goed voor je lichaam. Deze zit namelijk vol met antioxidanten die je cholesterolgehalte sterk verlagen. Eet ze dus gewoon mee op of voeg ze samen met andere producten of gerechten.

Banaan

Bananenschillen hebben dan weer allerlei andere nuttige eigenschappen. Zo blinken je schoenen opnieuw nadat je ze hebt ingewreven met de schil van een banaan. Ook kan je deze gebruiken om de bladeren van enkele huisplanten in te wrijven. Ze zullen er mooi van blinken. De schil doet bovendien dienst als natuurlijke pesticide en meststof.

En dan zijn er de talrijke handige voordelen voor de mens. Een bananenschil bevat potassium en antioxidanten die de huid zachter maken en een wonde of blauwe plek sneller doen genezen. Leg de schil op de blauwe plek en laat het geheel wat intrekken. Ook helpt de schil tegen de jeuk na een muggenbeet.

Je kan de schil ook opeten. Kook ze gedurende tien minuten, laat even afkoelen en drink het sap. Dit helpt om depressie te voorkomen door de hoge serotoninewaarde van de schil.

Papaya

De schil van een papaya kan dienst doen als pedicure. Wrijf ze op jouw voetzolen en je huid voelt onmiddellijk zachter aan. De vrucht is rijk aan vitamine A en papaïne, dat dode huidcellen verwijdert.

Ook kan de schil dienst doen als gezichtsmasker. Laat ze een paar keer vijf minuten inwerken en je zal het resultaat merken. Na langer dan vijf minuten kan je huid wel uitdrogen.

Kiwi

De harige schil van een kiwi bevat drie keer meer antioxidanten dan de vrucht zelf en verlaagt het risico op kanker. De stof is verder goed tegen voedselvergiftiging.

Aardappel

Een aardappelschil is goed voor de helft van onze dagelijkse hoeveelheid aan vezels, kalium, ijzer, zink en vitamine C. Ook is deze goed voor je haar en voorkomt grijze haren. Kook de schil een half uur in water en gebruik dit achteraf als conditioner voor je haar.

Peer

De schil van de peer ten slotte bevat een zee aan vezels, vitaminen en voedingsstoffen. Deze bevatten antioxidanten die het risico op kanker verlagen.

Reacties
miranda wegers
miranda wegers

kun je de schil van mango ook mee-eten?
Hebben jullie een completer- of zoekfunctie overzicht of weten jullie een aanvullende site die informatie bevat welke fruitsoorten met schil kunnen worden gegeten?
Dank voorde moeite te reageren.

Annick ollivier
Annick ollivier

ik heb weer bij geleert en toffe site maar moet nog verder leezen nu en dan een beetje

123feelfree
123feelfree

Dag Miranda & Annick,

Bedankt voor jullie enthousiaste reacties.

Miranda: je kan de (gewassen!) schil van de meeste vruchten gewoon opeten, da's een persoonlijke keuze. Wist je dat je zelfs chips met appelschillen kan maken? Zie http://documentatie.leefmilieubrussel.be/documents/FicheAlim_Automne_2011_NL.PDF

 
Plaats reactie