xenarjo link
Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Energiek de vakantie door!
Energiek de vakantie door!

Voor velen betekent op vakantie of een paar daagjes weg meestal ook een paar kilo's meer op de weegschaal. Nochtans kan je door enkele makkelijk te volgen tips je energie perfect in evenwicht houden zodat je én het maximum uit je vakantie haalt én boordevol energie, zonder extra kilo's terug thuiskomt.

Wie op vakantie gaat, doet dat meestal om eens lekker tot rust te komen. Zonnebaden, terrasjes doen, lang tafelen en voor je het weet, ben je al die zorgen die je tijdens het jaar hebt vergeten. Maar nietsdoen en bourgondisch eten, resulteert al gauw in 'extra kilo's'. Dit kun je nochtans makkelijk vermijden door onderstaande tips te volgen. En wat misschien nog belangrijker is, je vakantie wordt er alleen maar leuker van.

  • Wissel een luie dag op het strand of op een zonovergoten terrasje steeds af met een actieve dag. Dat kan door te gaan wandelen, fietsen of voor de meer sportievere onder ons ook door een tennis of volleywedstrijdje te organiseren.

  • Bewegen op vakantie is heus niet zo moeilijk als je denkt. De lokale cultuur opsnuiven door een wandeltocht doorheen de stad, een heerlijk lange fietstocht (eventueel in combinatie met een zelfgemaakte picknick) langs de omliggende dorpen, de lokale rivier gaan afvaren met kano of kajak, of voor de 'durvers' onder ons, kun je ook gaan bergbeklimmen, skydiven,...

  • Wees matig met alcohol. Uiteraard moet je geproefd hebben van de lokale specialiteiten, maar hou maat. Best hou je je aan een 3-tal alcoholische of andere calorierijke dranken per dag. Dat wordt nog makkelijker als je bijv. elk glaasje alcohol afwisselt met een glas water, cola light, koffie of thee.

  • Ook de regionale keuken moet je geprobeerd hebben, maar elke streek heeft ook wel een aantal 'gezonde' specialiteiten op het menu staan. Als je aan de zee vertoeft, ga je best voor vis of zeevruchten. Zit je eerder in het binnenland, weet dan dat ook rundvlees niet zo'n vet vlees is. Meestal zijn het de sausjes of de bakwijze die het gerecht een hoog energieniveau geven. Ga indien mogelijk voor gegrild vlees en voor puur natuur. Vergeet ook je portie groenten niet. Soms doe je er best aan om een extra slaatje bij te bestellen. Groentjes bevatten weinig calorieën maar vullen wel.

  • Zoet fruit. Als dessert of tussendoortje smaakt een heerlijk stukje vers fruit minstens evengoed als een calorierijk dessert. Heb je zin in een ijsje, kies dan voor een waterijsje of sorbet. Minstens even lekker als roomijs maar het brengt veel minder energie aan.

  • Aperitiefhapjes? Laat chips, nootjes,... links liggen en ga voor een heerlijke portie olijven, wat rauwe ham met meloen of gevulde kerstomaatjes,... Nog een aanrader: een glaasje bubbels met verse aardbeien, zeker het proberen waard.


Reacties
 
Plaats reactie