Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Eerste hulp bij warm weer
Eerste hulp bij warm weer

De eerste hittegolf van 2010 is een feit. En dat zullen we geweten hebben. Voor diegene die niet de luxe hadden om in een ruimte met airconditioning te vertoeven, was het puffen en zweten. De extreme warmte maakt ons futloos, we hebben minder honger en ook al hebben we extra vocht nodig, toch hebben we niet echt de behoefte om meer te drinken.

Met volgende voedingstips kom je de warme dagen beter door:

  • Wacht niet tot je dorst hebt om te drinken. Als het extreem warm is, verliest je lichaam meer vocht én mineralen dan gewoonlijk. Extra drinken is dus de boodschap, 2 tot 3 liter water is op zijn minst aan te raden. Koffie en alcohol zijn vochtafdrijvend en worden dus best vermeden.
  • Ook al heb je geen honger, probeer toch om op vaste tijdstippen te eten. Frisse slaatjes of andere rauwe groenten zullen je ongetwijfeld beter smaken dan copieuze warme maaltijden.
  • De zomer biedt ook tal van heerlijke fruitsoorten zoals aardbeien, kersen, meloen,… Een bordje vers fruit naast je, biedt een welgekomen verfrissing en zet aan om sneller eens een hapje te nemen.

Hygiëne:

Hou er rekening mee dat bacteriën dol zijn op het warme weer. Meer oog voor hygiëne is dus zeker geen overbodige luxe.

  • Bacteriën krijgen geen kans als je gekoelde producten goed koel houdt en warme gerechten voldoende verhit.
  • Neem als je boodschappen gaat doen altijd een koeltas mee waar je gekoelde en diepgevroren producten in kan stoppen tijdens de rit naar huis.
  • Haal je producten pas, vlak voor het koken uit de koelkast. Tijdens de bereiding houd je rauwe en bereide producten best gescheiden.
  • Laat na het eten de overschotten die je wilt bewaren niet in de zon of op tafel staan, maar zet ze onmiddellijk terug in de koelkast.
Reacties
 
Plaats reactie