Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Dossier ‘de ongesuikerde waarheid’: 4 tips om te minderen met suiker
Dossier ‘de ongesuikerde waarheid’: 4 tips om te minderen met suiker

Minder suiker consumeren is een van onze goede voornemens in 2016. Sneller gezegd dan gedaan? Met deze vier tips ben je meteen op de goede weg!

1. Doorbreek de (suiker)routine

Zin in zoet? Laat die chocoladereep of snoepjes voor wat ze zijn en kies voor een stukje fruit. Zo krijg je, naast de broodnodige suikers, ook nog eens een heleboel vitaminen binnen: een win-win. En als je fruit in zijn geheel eet, dus niet in de vorm van een sapje of gepureerd, kan je genieten van de positieve effecten van vezels. Die zorgen ervoor dat je koolhydraten trager verteert, waardoor je langer een voldaan gevoel zal hebben.

Tips voor elke maaltijd:

Ontbijt
Probeer elke ochtend te ontbijten. Zo heb je gedurende de hele voormiddag voldoende energie en hunker je minder naar iets zoet. Vervang gesuikerde cornflakes door havermout. Laat suiker of honing in de kast staan en ga voor fruit en noten als smaakmaker.

Lees ook: gezonde alternatieven: het ontbijt

Lunch
Zoet beleg bevat heel wat suiker. Je laat het dus beter achterwege. Kies in de plaats daarvan voor magere vleeswaren of kaas op de boterham. Wil je toch iets zoet? Kies dan voor een salade met stukjes appel (bekijk recept) of granaatappelpitjes (bekijk recept) of sluit je maaltijd af met een stukje fruit.

Diner
Vermijd kant-en-klare maaltijden, die bevatten vaak heel wat suiker. Wees ook spaarzaam met allerhande zoete smaakmakers, zoals ketchup, tomatensaus en chilisaus. Probeer zoveel mogelijk met verse, onbewerkte ingrediënten te werken, zo weet je steeds wat je op je bord krijgt.

2. Lees het voedingsetiket

Dwaal jij als een voorgeprogrammeerde robot door de supermarket? Je grijpt steevast naar dezelfde producten zonder het voedingsetiket te lezen. Maar misschien bevatten heel wat producten veel meer suiker dan je zou denken? Kies bewust welke producten je aankoopt en ruil producten die veel suiker bevatten in voor alternatieven die minder suiker bevatten. Hulp nodig? Met onze Fooddler kom je in een oogopslag het suikerniveau van meer dan 3.000 producten te weten.

3. Beweeg erop los

Hoe meer dingen je te doen hebt, hoe minder je aan snoepen denkt. Trek erop uit, kies een leuke hobby of sla aan het sporten! Iedere dag minstens een halfuurtje bewegen is een goede start. Kies voor wandelen, fietsen of zwemmen, daar kan je onmiddellijk mee starten. Out of shape? Zo geraak je terug in vorm!

4. Laat je niet vangen door ‘gezonde’ suikers

Bruine suiker of honing klinken misschien gezonder. Maar suiker is suiker. Dus ook met ‘gezonde’ suikers overdrijf je beter niet!

Reacties
 
Plaats reactie