Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Doe de praattest
Doe de praattest

Vooral als beginnende sporter of wanneer je zonder begeleiding sport, is het belangrijk dat je geen enkel gezondheidsrisico neemt. De bedoeling is dat sporten plezierig is en het zou zonde zijn dat je al na een aantal weken moet opgeven door een blessure. Ook overbelasting door een overenthousiaste start kan ervoor zorgen dat beginnende sporters al snel hun goede voornemens terug opbergen.

De boodschap is dus geleidelijk aan opbouwen en zeker niet te snel willen gaan. Maar wat is te snel? Dat is, afhankelijk van een aantal factoren zoals leeftijd, basisconditie, gewicht,… voor iedereen verschillend.

Een nuttige manier om te weten of je de juiste intensiteit aanhoudt is de praattest. Deze is heel eenvoudig toe te passen. Zorg ervoor dat je tijdens de sportinspanning steeds vlot kan blijven praten, zonder dat je hierbij naar adem moet happen. Je hoeft dus helemaal geen duur apparatuur te kopen zoals een hartslagmeter. De praattest is voldoende efficiënt om zelf je eigen comfortabele zone te bepalen. Zeker voor beginnende sporters die dienen te trachten naar een uithoudingstraining van ongeveer 20 tot 30 minuten komt de test goed van pas.

123feelfree raadt aan om samen te bewegen. Het is niet alleen gezelliger maar door samen te sporten, ben je minder geneigd om er al snel de brui aan te geven. In groep is het natuurlijk ook makkelijker om de praattest toe te passen omdat je steeds een beweegbuddy hebt om mee te kletsen. Maar ook als je alleen sport kan je de praattest toepassen. Je kan natuurlijk tegen jezelf praten maar als je vreemde blikken wil vermijden, kan je evengoed fluiten.

Ben je nog op zoek naar mensen om samen mee te sporten. Je vindt ze op de 123 community.

Reacties
 
Plaats reactie