Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Denk aan je hart
Denk aan je hart

In onze westerse wereld zijn hart- en vaatziekten doodsoorzaak nummer één. Meestal weten we wel wat we moeten eten om onze cholesterol en bloeddruk te verlagen om zo hartproblemen te vermijden. Maar weet je ook wat je beter niet eet?

1. Verwerkt vlees

Weense worstjes, spek, worst … zit boordevol natrium en bewaarmiddelen. Vaak zijn daar nitraten en nitrieten in terug te vinden. Beiden worden gelinkt aan hartproblemen. Als vlees verwerkt wordt, verlies je vaak de kwaliteit over de ingrediënten.

2. Rood vlees

Verwerkt vlees is enorm slecht voor je hart, maar dat wil niet zeggen dat steak een volwaardig alternatief is. Je kan het af en toe wel eens op je menu zetten, maar het moet eerder een uitzondering zijn dan regel. Rood vlees bevat namelijk veel gesatureerde vetten. Je hoeft natuurlijk niet enkel op groenten en fruit te leven, maar geniet ervan met mate.

3. Pizza

Een pizza kan tot twee derde van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid gesatureerde vetten bevatten. De Amerikaanse Heart Association raad aan om slechts 7% van je dagelijkse calorieën uit gesatureerde vetten te halen.

4. Onverzadigde vetten

Deze vetzuren worden gebruikt om plantaardige oliën steviger te maken. Maar ze zorgen ervoor dat je LDL of zogenaamde slechte cholesterol verhoogt, terwijl ze je HDL of goede cholesterol verlogen. Je komt ze vooral tegen in snacks, koffiekoeken en taarten en sommige margarines.

5. Gefrituurd voedsel

Gefrituurd voedsel bevat sowieso al veel gesatureerde vetten, die enkel maar toenemen als het een tweede of derde keer gefrituurd wordt. Bovendien zitten er ook veel onverzadigde vetten in.

6. Frisdrank

Hart- en vaatziekten worden vaak geassocieerd met cholesterol en vet, maar suiker leidt tot obesitas wat op zijn beurt kan leiden tot verkalking van de aderen. Een gezoete drank per dag verhoogt het risico op het krijgen van een hartaanval met 20% bij mannen.

7. Fast food

Bijna elke maaltijd bij fast foodketens zit vol verzadigde vetten, onverzadigde vetten, suiker en natrium. En daar horen consequenties bij. Uit een studie uit 2012 blijkt dat het vermogen van je bloedvaten om zich uit te zetten, al vermindert met 24% na het consumeren van één maaltijd.

Reacties
 
Plaats reactie