Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

De geheimen van een evenwichtige voeding
De geheimen van een evenwichtige voeding

Heb je je ook al afgevraagd hoe het komt dat sommige mensen er zo makkelijk een evenwichtige voedingsstijl op nahouden. Ze blijken helemaal geen problemen te hebben om een stabiel gewicht te behouden. Het is nochtans ook voor jou weggelegd. 123feelfree onthult je hoe.

Wanneer je je voedingsgewoontes wat wil bijschaven is het in de eerste plaats belangrijk dat je dit positief aanpakt. Focus je dus niet op: ‘Dit moet ik opgeven’ of ‘Ik mag geen suikers of vetten meer eten’. Deze negatieve gedachten zorgen ervoor dat je je binnen de kortste keren tekort gedaan voelt. Met als gevolg frustratie en eetaanvallen. In plaats daarvan doe je er beter aan de focus te leggen op de dingen die je wel mag en extra voeding die je zou moeten eten in een gezonde voedingsstijl.

Varieer en zorg dat alle voedingsgroepen aan bod komen.

Een evenwichtige maaltijd bestaat uit koolhydraten (zoals aardappelen, pasta, brood,…), eiwitten (zoals vlees, eieren, vis, melkproducten maar je vindt plantaardige eiwitten ook in soja, graanproducten, peulvruchten en noten,…) en ook onverzadigde vetten zijn belangrijk. De koolhydraten leveren je lichaam energie, de eiwitten zorgen voor de opbouw en het onderhoud van je spieren en vetten zorgen ervoor dat je de vitaminen en mineralen uit je voeding goed opneemt.

Dagelijks zou je zeker volgende voedingsmiddelen moeten opnemen: 2 vetarme melkproducten, 2 porties fruit, 3 porties groenten, 200 g volkoren granen (in de vorm van brood of pasta,…), en 100 g vlees, vis, eieren of een evenwaardige vegetarische variant zoals peulvruchten.

Individualiseer.

Iedereen heeft een andere smaak en persoonlijke voorkeur. Er bestaat dus helemaal geen gestandaardiseerde voedingsstijl. Je bent een uniek persoon dus je voedingsstijl is dat ook. Heb je bijv. een beperkt budget of net niet, moet je rekening houden met bepaalde culturele tradities? Creëer een voedingsgewoonte op jouw maat, rekening houdend met voldoende aanwezigheid van alle voedingsgroepen.

Geniet van wat je eet.

Als je geen vis lust, is het zinloos om 3 keer per week vis op het menu te zetten. Ook al is dit zeer gezond en heilzaam voor je, je gaat dit niet lang volhouden. Smaak, aroma’s, verzadiging en plezier zijn belangrijke elementen als het op eten aankomt. Dus moeten ze ook zonder beding geïntegreerd worden in jouw nieuwe evenwichtige voedingsstijl. Denk eens na over hoe je jouw favoriete smaken en voeding kunt integreren.  Op 123feelfree vind je natuurlijk altijd tips die je daarbij kunnen helpen.

Reacties
 
Plaats reactie