Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Controleer je portiegrootte
Controleer je portiegrootte

Als kind al werden we berispt als we ons bord niet volledig leegaten en mochten we zelfs niet van tafel vooraleer alles op was. Later leerden we dat het onbeleefd was als er nog restjes op het bord bleven liggen. Niet te verwonderen dus dat we na al die jaren niet weten wanneer ons lichaam werkelijk genoeg heeft.

We ‘overeten’ ons voortdurend met extra kilo’s als gevolg. We moeten (opnieuw) leren luisteren naar ons lichaam én honger te leren onderscheiden van trek.

Vaak eten we uit gewoonte of omdat het gewoonweg op ons bord ligt. Je herkent ongetwijfeld volgende situaties: Je hebt eigenlijk voldoende gegeten maar er ligt nog een stukje vlees in de pan en het zou toch zonde zijn om het weg te smijten, dus scheppen we het gauw op ons bord, samen met nog wat saus en aardappelen want enkel vlees smaakt zo droog. Net hetzelfde met de zak chips die elke avond voor televisie wordt bovengehaald.  Want een televisieavond zonder je portie chips, is toch niet hetzelfde.

Hoog tijd dat we onze gewoontes aanpakken en je zult zien dat de extra kilo’s die er door de jaren heen geleidelijk aan zijn aangekomen er even geleidelijk terug afgaan.

  • Begin met minder op je bord te scheppen. Als alles op is, wacht je 20 minuten. Stel jezelf dan de vraag of je nog honger hebt - je lichaam geeft pas na 20 minuten door aan je hersenen dat het genoeg binnen heeft. Heb je nog honger? Zeker, dat het geen trek is? Als je werkelijk nog honger hebt, schep de volgende dag dan iets meer op je bord en leer zo opnieuw de portiegrootte kennen waarmee jouw lichaam genoeg heeft.

  • Eet traag en probeer op elke hap 20 keer te kauwen. Trager eten, doet ook minder eten omdat je er eens zo lang overdoet.

  • Las ongeveer 2 keer per week een soepavond in. Eet er een aantal sneetjes volkorenbrood bij.

  • Zorg voor voldoende slaap. Als je moe bent, vraagt je lichaam meer energie waardoor je dus meer calorierijk gaat eten.

  • Beweeg regelmatig. Dit gaat vermoeidheid tegen en je voelt je fitter.
Reacties
 
Plaats reactie