Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Blijf gezond tijdens het werk: 5 tips
Blijf gezond tijdens het werk: 5 tips

Tijdens de week spenderen we bijna meer uren op het werk dan thuis. Het is daarom belangrijk ook daar je gezonde levensstijl vol te houden. Met deze 5 tips geef je je gezondheid een duwtje in de rug op de werkvloer en werk je zonder twijfel gelukkiger en productiever.

1. Negeer geen stress: Werk en stress gaan vaak hand in hand. Daarom niet continu, maar de wil om geen fouten te maken en alles te doen zoals jij het wil, kan soms heel belastend zijn. Probeer daarom realistische doelen te stellen en desnoods je takenpakket bij te sturen indien het niet haalbaar is.

Daarnaast zijn er nog enkele trucjes zoals: probeer nee te zeggen tegen extra werk, probeer af en toe pauze te nemen ongeacht je werklast, probeer elke dag minstens één ding te doen dat je echt leuk vindt, overdrijf niet met cafeïne en alcohol, en probeer genoeg te bewegen.

2. Zit niet heel de dag stil: Veel beroepen vragen acht uur per dag op een stoel zitten. Ondanks sporten na de uren, is dit toch niet de meest gezonde manier om je dag door te brengen. Spieren moeten regelmatig samentrekken om de verwerking van suiker en vetten aan de gang te houden.

Neem dus regelmatig een wandelbreak, sta eens recht tijdens het telefoneren, kies voor de trap in plaats van de lift en ga eens langs bij een collega in plaats van te bellen of mailen.

3. Zit juist: Wanneer je toch zit, doe je dit best zo goed mogelijk. Dit wil zeggen: zorg dat je voeten recht op de grond staan, probeer je rug te laten rusten, zet je computerscherm op ooghoogte, zorg dat je armen parallel met het bureau lopen en plant je ellebogen op de tafel.

4. Overwerk geen spieren: Je beroep vraagt je vaak een bepaalde beweging voortdurend te herhalen. Of je nu schrijnwerker, kok, rockmuzikant of redacteur bent. Daardoor belast je bepaalde spieren voortdurend, en andere bijna niet. Deze laatste worden dan zwakker, wat blessures kan veroorzaken.

Probeer daarom wat afwisseling te brengen in je activiteiten, stretch regelmatig en plan regelmatig een pauze in. Zo laad je je opnieuw op voor een productief vervolg.

5. Draag zorg voor je ogen: Uren naar een computerscherm staren, kan je ogen moe maken en kortzichtigheid in de hand werken. Je kan dit balanceren door de resolutie van je scherm groot genoeg te zetten en een bril te dragen.

Lang achter de computer zitten, kan je moe maken, ogen doen tranen, hoofdpijn veroorzaken en je zicht belemmeren. Als je echt last ondervindt, raadpleeg je best een oogarts.

Heb jij nog tips?

Reacties
 
Plaats reactie