Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Beweeg elk uur
Beweeg elk uur

Dat we wel degelijk gemaakt zijn om te bewegen bewijst nog maar eens een recente studie. Deze toonde namelijk aan dat mensen die gedurende een lange periode stilzitten, hun risico op hartziekten en diabetes verhogen. Zelfs als je je op het einde van de dag nog een paar uurtjes flink in het zweet werkt, kunnen de negatieve effecten van het lange stilzitten, niet weggenomen worden.

Idealiter zou je ieder uur even uit je stoel moeten komen en wat moeten bewegen. Doe je dat niet dan verhoog je ieder uur je kans om een metabolisch syndroom te ontwikkelen dat tot diabetes kan leiden, met 26 procent.

Heb je de gewoonte nog niet aangenomen om de lift te nemen in plaats van de trap, of om naar je collega toe te stappen om iets te vragen in plaats van te bellen, dan heb je nu al helemaal geen excuses meer. Leg ook de afstandsbediening maar ver uit de buurt en sta regelmatig recht om een nieuwe zender op te zetten of om wat te drinken te halen.

Als je bovendien op het einde van de dag alle kleine bewegingen optelt, zijn dat er best niet weinig. Zo is ’15 minuten afwassen’ en ’15 minuten de boodschappen wegzetten’, allebei energieniveau 1. En als je in totaal op een halfuur trappenlopen per dag komt, is dat zelfs energieniveau +. Al die kleine bewegingen opgeteld, kunnen dus gerust gekoppeld worden aan een van je drie hoofdmaaltijden.

Reacties
 
Plaats reactie