Koop, eet en beweeg slim in 1 - 2 - 3!

ARTIKELS

Beginnende sporters: zo voorkom je blessures
Beginnende sporters: zo voorkom je blessures

Is het je ook al overkomen dat je vol enthousiasme begint te sporten, maar dat je knieën of je rug je na enkele weken in de steek laten? Het gebeurt wel vaker dat beginnende sporters er al snel de brui moeten aan geven omdat ze een blessure aan de spieren, gewrichten of pezen oplopen. En dan vraag je je af waarom er soms smalend wordt gezegd dat sporten gezond is.

Sommige mensen zijn nu eenmaal gevoeliger voor blessures dan anderen. Zeker als je grootste inspanning van de afgelopen jaren van de ijskast naar de zetel was, is het des te belangrijker om op een gezonde en verantwoorde manier aan de slag te gaan.

Hoe begin je eraan?

Heb je last van overgewicht, heb je in het verleden al eens een blessure gehad, heb je rug- of hartklachten of een andere afwijking. Dan kies je best voor een sport met een niet al te zwaar intensiteitsniveau.

Sporten die eerder geschikt zijn voor jou, zijn sporten met een 123feelfree intensiteitsniveau van 1 of 2 zoals: zwemmen, fietsen, wandelen, ballroomdansen, aquajoggen, aquagym, aerobics, fitness, pilates,… Kijk hier voor nog meer sporten van hetzelfde intensiteitsniveau.

Lopen is voor jou bijvoorbeeld minder geschikt. Opbouwen tot vijf km zal misschien nog wel lukken maar hou er wel rekening mee dat als je doorgaat tot tien of vijftien km je dat waarschijnlijk zult moeten bekopen.

Ben je perfect gezond en heb je geen lichamelijke klachten, dan staat geen enkele sport je in de weg. Begin je echter na enkele jaren van inactiviteit dan is het aan te raden om eerst (terug) een basisconditie op te bouwen en aan krachttraining te doen. Je basisconditie terug opkrikken, kan door enkele keren per week te gaan zwemmen, wandelen of licht te joggen. Door hier bovenop nog krachttraining in te lassen, verstevig je nog meer je spieren waardoor je gewrichtsblessures voorkomt eens je met het zwaardere werk begint.

Sporten met een hoog intensiteitsniveau krijgen bij 123feelfree niveau 3 of +, zoals: squash, hockey, bergbeklimmen, kickboksen, jumpen, tennis… Kijk hier voor nog meer sporten van intensiteitsniveau 3 of +.

Hoe vaak per week moet ik sporten om een goed resultaat te hebben?

Telkens je sport en je dus je spieren gebruikt hebt, moet je ze tijd geven om te herstellen. Je loopt na elke training immers altijd wat spier- en vezelschade op. Idealiter laat je ongeveer 48 uur tussen twee trainingen, wat neerkomt op om de 2 dagen sporten. Merk je echter dat je lichaam nog niet herstelt is na 48 uur, dan wacht je best tot de spierstijfheid volledig weg is.

Voel je tijdens de training of sportbeoefening pijn, stop dan onmiddellijk. De pijn verbijten, zoals zo vaak gezegd wordt, is voor een amateursporter alles behalve aan te raden. Blijft de pijn, raadpleeg dan je arts en bespreek met hem of haar of het nog aan te raden is dezelfde sport te blijven uitoefenen.

Nadat je gesport hebt, moet je dat heerlijke gevoel van voldaanheid hebben. Ben je als het ware volledig afgemat, dan ben je te ver gegaan en neem je best wat gas terug.

Nog op zoek naar een geschikte sport: kijk hier voor een sport op jouw maat. Begin je na een lange periode van inactiviteit, kies dan de sporten met een duur van maximum niveau 2 en intensiteitsniveau 2.

Reacties
 
Plaats reactie